Σαρωτικές αλλαγές στις μεταβιβάσεις ακινήτων φέρνει το σχέδιο του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με έναν και μοναδικό στόχο: μεταβιβάσεις με ένα κλικ και τέλος στις ουρές στα κτηματολογικά γραφεία.
Του Γιώργου Λυκουρέντζου
Ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κωνσταντίνος Κυρανάκης, με αποκλειστική δήλωσή του στη Realnews, αποκαλύπτει ότι τις τελευταίες ημέρες εξελίσσεται ο σχετικός διάλογος με τους εμπλεκόμενους φορείς, ενώ άμεσα ανακοινώνονται και τα εργαλεία προκειμένου να απλουστευθεί η διαδικασία. «Αυτήν την εβδομάδα ανακοινώνουμε νέα ψηφιακά εργαλεία για πολίτες και επαγγελματίες, ώστε να μειωθούν δραστικά οι ουρές στα κτηματολογικά γραφεία. Όλες αυτές τις ημέρες είμαστε σε συνεχή επαφή και σε συνεργασία με την Ένωση Συμβολαιογράφων, το ΤΕΕ και εκπροσώπους δικηγορικών συλλόγων, ώστε οι νέες υπηρεσίες του gov.gr να είναι απλές και εύχρηστες. Η ολοκλήρωση του Κτηματολογίου θα γίνει πράξη το 2025, όπως δεσμεύθηκε ο πρωθυπουργός και εργαζόμαστε όλοι σκληρά για να το πετύχουμε», αναφέρει στη δήλωσή του ο Κ. Κυρανάκης.
Όλα δείχνουν πως το υπουργείο είναι έτοιμο να εκκινήσει τη διαδικασία της ηλεκτρονικής καταχώρισης πράξεων, της ηλεκτρονικής έκδοσης πιστοποιητικών, της θέσπισης απλοποιημένης διαδικασίας, προκειμένου να επιλύονται άμεσα πρόδηλα σφάλματα, αλλά και τα ηλεκτρονικά ραντεβού. Όλοι συμφωνούν ότι οι εικόνες ουράς από τις 4 τα ξημερώματα πρέπει να λάβουν τέλος.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε με την ομιλία του στη Βουλή και ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου, κατατάσσοντας τις ψηφιακές μεταβιβάσεις ακινήτων στα τέσσερα άμεσα έργα του υπουργείου.
Το υπουργείο θεωρεί το συγκεκριμένο πεδίο κομβικό, καθώς μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση των ρυθμών ανάπτυξης του ΑΕΠ και μείωση της ταλαιπωρίας των πολιτών. Εντός του 2023 ανεβαίνει η ηλεκτρονική πλατφόρμα εγγραφής των πράξεων μετά την υπογραφή των συμβολαίων, προκειμένου να εξαλειφθούν οι ουρές στα κτηματολογικά γραφεία και να διευκολυνθεί ο στόχος της πλήρους ολοκλήρωσης του Κτηματολογίου εντός του 2025.
Η επόμενη ημέρα
Στόχος του υπουργείου είναι η πλήρης αναμόρφωση του gov.gr και η ουσιαστική μετεξέλιξή του σε gov.gr 2. «Το τέλος της τετραετίας πρέπει να μας βρει με πλήρη ψηφιοποίηση όλων των υπηρεσιών του Δημοσίου», σημείωσε ο Δ. Παπαστεργίου.
Τέσσερα σημαντικά έργα μπαίνουν άμεσα σε φάση υλοποίησης, σηματοδοτώντας με αυτόν τον τρόπο τη μετάβαση της ψηφιοποίησης του κράτους σε νέα φάση. Η επόμενη ημέρα της ψηφιακής Ελλάδας φαίνεται ότι θα βασιστεί στο σύστημα CRM, το οποίο αποτελεί και τον υπ’ αριθμόν 1 στόχο του υπουργείου. Οι 1,2 δισεκατομμύρια συναλλαγές που έγιναν μέσω του gov.gr καταδεικνύουν και την επιτυχία του. Η διασπορά των υπηρεσιών ωστόσο κατέστησε εμφανή την ανάγκη μιας ενιαίας πύλης, μέσω της οποίας πολίτες και επιχειρήσεις θα συναλλάσσονται με το Δημόσιο από παντού, ανά πάσα στιγμή και για οτιδήποτε. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι και όλοι οι Έλληνες απόδημοι θα μπορούν μέσα από τη συγκεκριμένη πύλη να συναλλάσσονται με το Δημόσιο σαν να βρίσκονταν αυτοπροσώπως στην Ελλάδα, αποφεύγοντας χρονοβόρες επισκέψεις σε προξενεία και πρεσβείες.
Η επιτυχής έκβαση της ενιαίας πύλης θα προλειάνει το έδαφος για τον μεγάλο στόχο του υπουργείου, την ψηφιακή εξυπηρέτηση του πολίτη. Φαντάζει μεγαλόπνοο, ωστόσο το υπουργείο θεωρεί ότι σύντομα ο πολίτης θα σταματήσει να προσκομίζει έγγραφα που τον αφορούν και τα οποία μπορούν να παραχθούν μέσω πληροφοριακών συστημάτων – για παράδειγμα, αιτήσεις έκδοσης διαβατηρίου, αστυνομικής ταυτότητας, ΑΦΜ, ακόμα και άδειας γάμου, για τις οποίες το Δημόσιο απαιτεί πληθώρα δικαιολογητικών που ωστόσο εκδίδει το ίδιο το κράτος. Από εκεί και πέρα, παρότι σε πρώτο στάδιο μέσω της ενιαίας πύλης δεν θα δίνεται η δυνατότητα για πληρωμές οφειλών, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την εφορία, στόχος είναι στο προσωπικό μητρώο του κάθε πολίτη να αναγράφονται στοιχεία οφειλών ακόμα και σε δήμους, προκειμένου ο πολίτης να έχει πλήρη εικόνα της σχέσης του με το Δημόσιο.
Όπως χαρακτηριστικά είπε ο Δ. Παπαστεργίου στη Βουλή, στόχος είναι να ελαχιστοποιηθούν έως και να καταργηθούν τα έγγραφα που ζητούνται από τον πολίτη με αυτόματη αναζήτηση από την εκάστοτε υπηρεσία μέσω διαλειτουργικότητας. Δεύτερο έργο είναι η άμεση απλούστευση και η επιτάχυνση των μεταβιβάσεων ακινήτων. Τρίτο έργο, η ευρυζωνικότητα, με κύριο στόχο έως το 2027 το 94% της χώρας να καλύπτεται με 5G και ειδική οπτική ίνα σε κάθε κτίριο. Τέταρτο έργο, η «αδυναμία» του -όπως το χαρακτήρισε ο Δ. Παπαστεργίου λόγω του τεράστιου ψηφιακού έργου που παρήγαγε στον δήμο Τρικκαίων- οι «έξυπνες πόλεις».
Όπως προαναφέρθηκε, βασικός στόχος του υπουργείου είναι η σταδιακή κατάργηση της υποχρέωσης του πολίτη να προσκομίζει έγγραφα που εκδίδει το κράτος. Σε αυτό το πλαίσιο, προτεραιότητα θα δοθεί στην εξυπηρέτηση των πολιτών μέσω των σύγχρονων κινητών συσκευών. Το σύνθημα του υπουργείου θα είναι: «Όλο το κράτος θα είναι στα χέρια του πολίτη». Για τον σκοπό αυτόν, οι ψηφιακές υπηρεσίες θα επανασχεδιαστούν με πολιτοκεντρική προσέγγιση, διαφάνεια, ακεραιότητα και λογοδοσία.
Αλλαγές στα ΕΛΤΑ
Σαρωτικές αλλαγές αναμένεται να υπάρξουν και στα Ελληνικά Ταχυδρομεία, που πολιτικώς υπάγονται στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης στο σκέλος που αφορά στην καθολική υπηρεσία και την ισότιμη πρόσβαση κάθε πολίτη ακόμα και σε ακριτικές περιοχές, ωστόσο έχουν περάσει στο Υπερταμείο.
Ο Δ. Παπαστεργίου μίλησε για τολμηρή αναδιάρθρωση των ΕΛΤΑ, ώστε να πατήσουν ξανά στα πόδια τους, θεωρείται ωστόσο δεδομένο ότι τα μέτρα θα προκαλέσουν αντιδράσεις. Η φράση του υπουργού πως δεν είναι δυνατόν στο κέντρο της Αθήνας, σε ακτίνα ενός χιλιομέτρου, να υπάρχουν δύο μεγάλα και δέκα μικρά καταστήματα, έδειξε την πρόθεση περιορισμού του αριθμού καταστημάτων με παράλληλη διασφάλιση της υπηρεσίας και του αριθμού των εργαζομένων. Το υπουργείο εκτιμά ότι η χρήση νέων τεχνολογιών μπορεί να βοηθήσει προς μια τέτοια κατεύθυνση.