Ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ), Απόστολος Πεταλάς, μίλησε στην εκπομπή “Πρόσωπο με Πρόσωπο” για τις ανατιμήσεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Ο κ. Πεταλάς υποστήριξε πως υπάρχει πτώση στα κέρδη των αλυσίδων των σούπερ μάρκετ για το έτος 2022, ενώ για το 2023 σημείωσε πως δεν υπάρχουν στοιχεία.
Άκουσα τους καταναλωτές που βγήκαν στην εκπομπή και θέλω να σας πω ότι αυτό δεν είναι έκπληξη για την Ένωση των Σούπερ Μάρκετ και για τις 11 μεγάλες αλυσίδες που απασχολούν 11.000 εργαζόμενους, αυτό το βιώνουν καθημερινά και είναι και εκφράζονται και προσπαθούν να τους εξυπηρετήσουν.
Επίσης τα στελέχη των αλυσίδων προσπαθούν να εξασφαλίσουν και την επάρκεια των προϊόντων. Μην θεωρούμε δεδομένο ότι είναι μόνο η τιμή. Σε πολλά πράγματα και λόγω της κλιματικής αλλαγής υπάρχουν και θέματα επάρκειας και πρέπει να εναλλακτικές και διαθέσιμες λύσεις, τουλάχιστον να υπάρχει διαθέσιμο προϊόν και βεβαίως να βρεθούν και εναλλακτικές λύσεις εφοδιασμούς με χαμηλότερες τιμές.
Το βιώνουν και οι μεγάλες αλυσίδες και οι διοικήσεις τους διότι όπως ακούστηκε και είναι φυσικό αυτό, οι όγκοι των πωλήσεων πέφτουν, ο κόσμος αγοράζει λιγότερα προϊόντα και τα έξοδα, ταυτόχρονα, λειτουργείας των καταστημάτων (…)».
Σχετικά με το γεγονός ότι πέφτει ο όγκος των πωλήσεων, ενώ τα κέρδη των εταιρειών ανεβαίνουν, ο κ. Απόστολος Πεταλάς, απάντησε: «Τα αποτελέσματα των αλυσίδων είναι πολύ προβληματικά. Το 2022 που έχουν δημοσιευτεί οι ισολογισμοί όλων των αλυσίδων των μεγάλων, τα αποτελέσματα στον κλάδο είναι 40% μικρότερα και έχουν φτάσει σε ένα πολύ μικρό ποσοστό, 1,5% περίπου στον τζίρο.
Βεβαίως το βλέπουμε σε όλον τον κόσμο να πέφτει η κερδοφορία των αλυσίδων για τους ίδιους λόγους. Απλά στην Ελλάδα ήταν πάντα χαμηλότερα και τώρα έχει φτάσει ακόμα πιο χαμηλά».
«Δεν είναι έτσι», είπε σε σχετικό ερώτημα για την αύξηση του τζίρου στις μεγάλες αλυσίδες των SM και συνέχισε, λέγοντας: «Μπορώ να σας στείλω τα στοιχεία. Πολλές μεγάλες αλυσίδες έχουν γυρίσει στο κόκκινο, επειδή αυτό το φαινόμενο έχει φτάσει σε οριακό επίπεδο.
Οι τζίροι αυξάνονται πληθωριστικά, γιατί ένα μεγάλο μέρος των αγορών των Super Market έχουν σημαντικό μέρος του πληθωρισμού, δεν μπορεί να το αντέξει ο καταναλωτής, άρα το επιδοτεί αναγκαστικά το Super Market.
Μην ξεχνάτε ότι οι αλυσίδες είναι στο σημείο που εφάπτονται οι διεθνής αλυσίδα με την κοινωνία».
Όσον αφορά για τον αν εκείνοι που «κερδίζουν» είναι οι «μεγάλοι» προμηθευτές και όχι τα Super Market, o Πεταλάς, απάντησε: «Κοιτάξτε, δεν μπορώ να το πω αυτό διότι τα Super Market εφοδιάζονται περίπου από 5.500 χιλιάδες προμηθευτές είτε στην Ελλάδα είτε εκτός Ελλάδος. Το να πάω να το γενικεύσω και να πω ότι όλοι κερδίζουν και μόνο η κοινωνία χάνει, θα ήταν υπερβολή».
«Εγώ αυτό που γνωρίζω, είναι ότι η ετήσια έρευνα που κάνει το ΙΕΛΚΑ σε ένα portofolio αρκετών κατηγορίων… 44 κατηγορίες που έχει όλα τα βασικά προϊόντα που χρειάζονται κυρίως τροφιμα, αλλά και προσωπικής φροντίδας σε σχέση με έξι μεγάλες χώρες και το “Καλάθι” αντίστοιχα σε σχέση με την Ισπανία, Γαλλία, την Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο, είναι σημαντικά μικρότερο, παρότι είναι δύσκολο να συγκρίνεις μια χώρα με μία άλλη ιδιαίτερα όταν παίρνεις μεμονωμένα προϊόντα ή μεμονωμένους κωδικούς και προσπαθείς να βγάλεις συμπεράσματα».
Σχετικά με το ποιος είναι αυτός που τελικά κερδοσκοπεί στην πλάτη των καταναλωτών, ο κ. Πεταλάς, είπε: «Μακάρι να μπορούσα να το απαντήσω, καθώς είναι παγκόσμιο φαινόμενο».