Οι προοπτικές του κατασκευαστικού κλάδου και του κλάδου των υποδομών στην Ελλάδα, οι σύγχρονες τάσεις στις υποδομές και τις κατασκευές, τα ελληνικά κομβικά έργα αλλά και οι δυναμικές ανάπτυξης σε Ελλάδα και Ευρώπη αποτέλεσαν τα βασικά θέματα της συζήτησης του 2ου πάνελ, του 7ου Athens Investment Forum.
Των Δημήτρη Χριστούλια, Κωνσταντίνας Χελιδώνη
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας τόνισε μεταξύ άλλων ότι «στα οδικά έργα η χώρα έχει κάνει άλματα. Στο ΒΟΑΚ τα 2 έργα προχωρούν ενώ το έργο Πάτρα-Πύργος θα είναι έτοιμο το 2025. Όλα τα έργα έχουν καταληκτική ημερομηνία το 2027. Θα πρέπει τους ελληνικούς λιμένες να τους συνδέσουμε με τους σιδηρόδρομους». Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αναφέρθηκε στις χρηματοδοτήσεις που έχει εξασφαλίσει το κράτος για την υλοποίηση σημαντικών έργων σε όλη την Ελλάδα αλλά και στα έργα για την αποκατάσταση από φυσικές καταστροφές. Ο Χρ. Σταϊκούρας τόνισε ότι υλοποιούνται πάνω από 700 έργα και πρόσθεσε ότι γίνεται αρκετή και συντονισμένη δουλειά και στον τομέα των Μεταφορών. «Πρέπει να πείσουμε τους πολίτες να χρησιμοποιούν τις δημόσιες Μεταφορές και για αυτόν τον λόγο ανανεώσουμε, μεταξύ άλλων, στο στόλο των λεωφορείων», τόνισε χαρακτηριστικά. Επίσης αναφέρθηκε και στις δράσεις που θα υλοποιηθούν για την αποσυμφόρηση κεντρικών οδικών αξόνων όπως είναι αυτός του Κηφισού.
Ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος και γενικός τεχνικός διευθυντής της ΤΕΡΝΑ ΑΕ, Αλέξανδρος Μιχαηλίδης αναγνώρισε ότι υπάρχουν καλά νέα για τον κλάδο με την αγορά των κατασκευών να δείχνει θετικά σημάδια την τελευταία τετραετία. Ωστόσο, όπως είπε υπάρχουν και προβλήματα εξηγώντας ότι: «παρά τη θετική πορεία των επενδύσεων βρισκόμαστε ακόμη πολύ χαμηλά στη θέση κατάταξης. Ένα ακόμη μεγάλο πρόβλημα είναι η οικονομική βιωσιμότητα του κλάδου αφού ο κλάδος βιώνει σημαντική καθυστέρηση πληρωμών. Για την επόμενη μέρα ο Α. Μιχαηλίδης εξήγησε ότι το παν είναι να έχεις προσαρμοστικότητα για να αντέξεις στις προκλήσεις της ρευστότητας. Μάλιστα είπε: «μια κατασκευαστική εταιρεία στην Ελλάδα είναι ένας δύσκολος όρος καθώς μπορεί χθες να ήταν στο μηδέν και σήμερα καλείται να αυξηθεί πολύ γρήγορα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα για να καλύψει τις απαιτήσεις των έργων».
Ο επικεφαλής γραφείου Διευθύνοντος Συμβούλου της ΑΒΑΞ, Δημοσθένης Κατσιγιάννης αναφέρθηκε στις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής και στο πώς θα πρέπει να θωρακιστεί ο κλάδος απέναντι στις νέες προκλήσεις. Κατά την ομιλία του έδωσε ιδιαίτερη βαρύτητα στον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει να γίνονται οι επενδύσεις στην Ελλάδα λέγοντας ότι: «Ιδίως σήμερα που έχουν μειωθεί οι πόροι για υποδομές έχει μεγαλύτερη σημασία η ιεράρχηση των επενδύσεων. Είναι ανάγκη να υπάρξει ένα εθνικό σχέδιο επενδύσεων ακόμα μεγαλύτερο από μία κυβερνητική θητεία». Και πρόσθεσε, «οι επενδύσεις και τα έργα είναι πάρα πολλά και μπορούμε να μιλάμε για αυτά αμέτρητες ώρες. Ωστόσο, θα πρέπει να τα ιεραρχήσουμε και την ευθύνη την έχει η Πολιτεία. Εφόσον τα βάλει σε τάξη τότε θα πρέπει να μιλήσουμε για την χρηματοδότηση των έργων. Συνεπώς η ιεράρχηση είναι μια δύσκολη υπόθεση. Και δεν θα πρέπει να ξεχνάμε πώς όταν μιλάμε για υποδομές δεν μιλάμε μόνο για δρόμους αλλά και για δομές υγείας, τουρισμού κ.α.».
Από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό ΑΕ, Νίκος Κουρέτας αναφέρθηκε στο μέτρο της Θεσσαλονίκης λέγοντας χαρακτηριστικά ότι: «στις 30 Νοεμβρίου παραδίδουμε ένα πολύπαθο έργο στη πόλη. Το έργο αυτό θα είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα προς την βέλτιστη ποιότητα ζωής των κατοίκων και πιστεύουμε ότι το αποτέλεσμα θα μας ανταμείψει». Επιπλέον, από το βήμα του συνεδρίου ο Ν. Κουρέτας εξήγησε τις επόμενες κινήσεις μέχρι να παραδοθεί στη πόλη το μετρό ξεκαθαρίζοντας ότι οι κατασκευαστικές εργασίες έχουν ολοκληρωθεί, ωστόσο όπως είπε μοναδική εκκρεμότητα είναι η ανάπλαση της βόρειας και νότιας εισόδου στο σταθμό «Βενιζέλος». Παράλληλα, ο ίδιος επιβεβαίωσε πώς το μετρό της Θεσσαλονίκης χρησιμοποιεί τους πιο σύγχρονους αυτοματισμούς και τις πιο εξελιγμένες τεχνολογίες λέγοντας ότι «έχουμε το μέγιστο επίπεδο ασφαλείας και προστασίας και ως προς την κλιματική αλλαγή». Και τόνισε, «δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι το έργο είναι δύσκολο αφού είναι το πρώτο μετρό στην Ελλάδα χωρίς οδηγό».
Ο senior vice president & managing director, Europe της Hill International, Μανώλης Σιγάλας παραδέχθηκε ότι οι προοπτικές του κλάδου είναι ευνοϊκές. Το ζήτημα η ρευστότητα να φθάνει σε όλους τους κρίκους της αλυσίδας ενώ οι προκλήσεις δεν θα σταματήσουν να εξελίσσονται σε ένα διαρκώς εξελισσόμενο νέο περιβάλλον. «Επομένως κοιτάμε μπροστά και θα πρέπει να δράσουμε συλλογικά προς όφελος της ελληνικής οικονομίας» πρόσθεσε ο ίδιος.
Ο partner infrastructure & capital projects leader της Deloitte, Δημήτρης Νεκτάριος αναφέρθηκε στο διεθνές κάδρο των υποδομών και εκεί όπως είπε ίσως κρύβετε και η μεθεπόμενη μέρα του κλάδου. «Οι περισσότεροι αναλυτές παγκοσμίως βλέπουν μια ανάγκη για κατασκευαστικές δαπάνες, επενδύσεις σε υποδομές και ενεργειακή μετάβαση ύψους 100 τρισεκατομμυρίων δολαρίων μέχρι το 2040. Από μόνη της η ενεργειακή μετάβαση θα απορροφά μέχρι το 2040, πέντε με επτά τρισεκατομμύρια δολάρια τον χρόνο» περιέγραψε ο ίδιος παραθέτοντας στοιχεία και εκτιμήσεις για τον κλάδο σε παγκόσμιο επίπεδο. Επιπλέον, παρουσίασε την ατζέντα για τον διεθνή κατασκευαστικό κλάδο εντάσσοντας σε αυτήν ως τα πιο σημαντικά κριτήρια την βιωσιμότητα (βιώσιμες πόλεις και κατασκευές) αλλά και την απανθρακοποίηση του κλάδου, ο οποίος όπως είπε «είναι υπεύθυνος για πάνω από το 35% των παγκόσμιων εκπομπών».
Από την πλευρά της, η assistant general manager, structured financing & investment banking της Εθνικής Τράπεζας, Αργυρώ Μπανίλα ανέφερε ότι το ελληνικό τραπεζικό σύστημα συνεχίζει να υποστηρίζει τις ανάγκες χρηματοδότησης του κλάδου των υποδομών. Χαρακτηριστικά είπε: «Η προϊόντική παλέτα περιλαμβάνει μακροπρόθεσμο χρηματικό δανεισμό, Ταμείο Ανάκαμψης και βεβαίως διάφορα άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία».
Ο member of EXCO, head of energy της Howden Hellas, Παναγιώτης Δούμας τόνισε μεταξύ άλλων ότι «τα έργα ασφαλίζονται έναντι φυσικών καταστροφών και η δεύτερη για καλυπτόμενους κινδύνους για απώλειες εσόδων που μπορεί να έχουν» και επισήμανε ότι «πρόκειται για έναν χώρο που εκσυγχρονίζεται σημαντικά τον τελευταίο καιρό. Πρέπει να φτιαχτεί στην νοοτροπία του πελάτη που θα πάρει το ασφαλιστικό προϊόν να μην βλέπουν την ασφάλιση ως ένα αναγκαίο κακό. Η ασφαλιστική αγορά έχει αντιδράσει και σε ότι αφορά τις καλύψεις από φυσικές καταστροφές. Ένας σωστά ασφαλισμένος όταν θα έρθει η κρίση θα έχει και τις μικρότερες απώλειες».
Το πάνελ συντονίζει ο δημοσιογράφος, Νίκος Φιλιππίδης.
Το 7ο Athens Investment Forum διοργανώνεται από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ) σε συνεργασία με την Vertical Solutions SA. Το AIF έχει καθιερωθεί ως ένα από τα κορυφαία φόρουμ συνάντησης των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας και των δημόσιων φορέων, η συμβολή των οποίων είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη των επιχειρηματικών στόχων. Η Ελλάδα συνεχίζει να διαδραματίζει καίριο ρόλο στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, εστιάζοντας στην ανάπτυξη και τις επενδύσεις, τις υποδομές, τις κατασκευές, την ενέργεια, τον ψηφιακό μετασχηματισμό και την υγειονομική περίθαλψη. Χορηγοί επικοινωνίας του συνεδρίου είναι: Real news, Mononews, Choose, Amuse, Energymag, Energy Press, Worldenergynews.