Ανεξέλεγκτη καλπάζει η ακρίβεια, μολονότι η κυβέρνηση ισχυρίζεται το αντίθετο, με αποτέλεσμα το «καλάθι της νοικοκυράς» να γίνεται ολοένα και πιο ακριβό και να γονατίζει τα ελληνικά νοικοκυρά.
Οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα συνεχίζονται, όπως δείχνουν τα στοιχεία Eurostat για τον πληθωρισμό του Αυγούστου. Είναι κάτι που επισημαίνουν και οι πολίτες. Συγκεκριμένα, το 85% των πολιτών που ερωτήθηκαν προ ημερών (δημοσκόπηση Alco), απάντησε ότι οι τιμές των βασικών αγαθών αυξάνονται, ενώ το 48% δήλωσε ότι τα μέτρα που εξήγγελλε ο πρωθυπουργός ο ΔΕΘ δεν βοηθούν καθόλου τους ίδιους και τις οικογένειές τους.
Ειδικά για τα τρόφιμα καταγράφηκε νέα άνοδος του ρυθμού αύξησης στο 2,3% από 1,5%
Μάλιστα, η ακρίβεια δεν αφορά μόνο στα τρόφιμα αλλά σε περισσότερους κλάδους, αν και η συγκεκριμένη κατηγορία είναι και αυτή η οποία «πονάει» περισσότερο την τσέπη των καταναλωτών. Σε επίπεδο γενικού δείκτη τιμών, καταγράφηκε επιτάχυνση σε ρυθμό 3,2% από 3% τον Ιούλιο στην Ελλάδα. Για το ίδιο διάστημα στην Ευρωζώνη σημειώθηκε επιβράδυνση στο 2,2% από 2,6%.
Σε ό,τι αφορά την κατηγορία που «μετρά» η Eurostat, τρόφιμα, αλκοόλ και καπνό, στην Ελλάδα είχαμε και πάλι επιτάχυνση σε ρυθμό 2% από 1,4%, ενώ ειδικά για τα τρόφιμα καταγράφηκε νέα άνοδος του ρυθμού αύξησης στο 2,3% από 1,5%.
Αντίστροφες τάσεις καταγράφηκαν στις κατηγορίες των βιομηχανικών αγαθών και των υπηρεσιών. Τα μη ενεργειακά βιομηχανικά αγαθά αυξήθηκαν με ρυθμό 1,4% από 0,9% ενώ οι τιμές στον κλάδο των υπηρεσιών επιβραδύνθηκαν στο 4,7% από 5%. Η εξέλιξη αυτή συμπαρέσυρε οριακά προς τα κάτω και τον δείκτη του δομικού πληθωρισμού ο οποίος έτρεξε με ρυθμό 3,7% από 3,8%.
Σε ό,τι αφορά τον κλάδο της ενέργειας υπήρξε επιτάχυνση σχεδόν μίας ποσοστιαίας μονάδας, καθώς από το 1,4% ο ρυθμός κινήθηκε με ρυθμούς 2,3%.
Ακρίβεια: Πού καταγράφηκαν οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις
Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας Circana, ο όγκος των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ το πρώτο 7μηνο του έτους (Ιανουάριος-Ιούλιος) κινήθηκε ανοδικά κατά 3% σε σχέση με πέρσι, με τον τζίρο να είναι επίσης αυξημένος κατά 2,8%, στα 6,83 δισ. ευρώ.
Τα στοιχεία για το επτάμηνο Ιανουαρίου-Ιουλίου δείχνουν μια αύξηση τόσο των όγκων πωλήσεων όσο και των εσόδων στον κλάδο των ταχυκίνητων κωδικών (FMCG). Η αύξηση του όγκου πωλήσεων κοντά στο 3% από τις αρχές της χρονιάς υποδηλώνει ότι η ανάκαμψη δεν οφείλεται αποκλειστικά στον πληθωρισμό, αλλά σε πραγματική αύξηση της κατανάλωσης. Κάτι που παρατηρείται πιο έντονα από τον Απρίλιο και μετά, οπότε και σημειώνεται παράλληλη αύξηση του εισερχόμενου τουρισμού.
Τον Απρίλιο η κατανάλωση σε όγκο αυξήθηκε 2,7%, +4,8% τον Μάιο, +4,7% τον Ιούνιο και +3,2% τον Ιούλιο, με την αξία των πωλήσεων το εξεταζόμενο τετράμηνο να σημειώνει άνοδο 0,8%, +6%, +4,2% και +2,5% αντίστοιχα. Συνολικά, το επτάμηνο Ιανουαρίου – Ιουλίου, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ ξεπέρασαν τα 6,837 δισ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 2,8% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν.
Τα τρόφιμα, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, αποτελούν και τη μοναδική κατηγορία από τις τρεις που σε ετήσια βάση εμφάνισε αύξηση στην τιμή ανά τεμάχιο, συγκεκριμένα κατά 0,8%. Αντίθετα, μείωση κατά 3,3% εμφάνισε η κατηγορία των προϊόντων υγείας και ομορφιάς και κατά 1,9% εκείνη των προϊόντων για τη φροντίδα του σπιτιού.
Στο σύνολο των ταχυκίνητων αγαθών, οι τιμές εμφανίζονται οριακά μειωμένες μεσοσταθμικά κατά 0,1% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Η μεγαλύτερη μείωση παρατηρείται στα είδη προσωπικής ομορφιάς και υγιεινής, με πτώση 3,3% ενώ στα είδη οικιακής χρήσης η πτώση άγγιξε το 1,9%.
Στον αντίποδα, τα τρόφιμα παρουσιάζουν αύξηση των τιμών κατά 0,8%, με τα σνακ να καταγράφουν ανατιμήσεις 3,4%, τα αναψυκτικά 1,6%, συνολικά 3,8% τα προϊόντα για το μαγείρεμα και 1% τα κατεψυγμένα.
Αντιθέτως, τα τυποποιημένα τρόφιμα κατέγραψαν οριακή μείωση τιμών 0,3%, συνολικά 1,2% τα αλκοολούχα ποτά, και -3,4% τα γαλακτοκομικά.
Η μεγαλύτερη αποκλιμάκωση των τιμών εντοπίζεται στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής -6,2%, καθαριστικά -2,2% και άλλα προϊόντα για το σπίτι -2,5%. Αυτό οφείλεται εν μέρει και στην ένταση των προωθητικών ενεργειών που ενισχύθηκαν κατά 1,1 ποσοστιαίες μονάδες, στο 26,3% των συνολικών πωλήσεων.
Στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής, το 30,3% των πωλήσεων πραγματοποιείται κάτω από κάποιους είδους προωθητικής ενέργειας (σ.σ. αύξηση 2,1 ποσοστιαίες μονάδες έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2023). Το αντίστοιχο ποσοστό στα προϊόντα για το σπίτι είναι στο 27,5% και 25,9% στα τρόφιμα.
Παράλληλα, τα μεγάλα καταστήματα με επιφάνεια πωλήσεων πάνω από 2.500 τ.μ. συνεχίζουν να προσελκύουν πελάτες χάρη στην ποικιλία προϊόντων και τις συχνές προσφορές κάτι που αποτυπώνεται και στις πωλήσεις τους που αυξήθηκαν 3,9%.
Ωστόσο, η αγορά εξακολουθεί να αντιμετωπίζει προκλήσεις. Ο πληθωρισμός, αν και έχει επιβραδυνθεί, εξακολουθεί να ασκεί πίεση στα νοικοκυριά. Οι καταναλωτές γίνονται όλο και πιο επιλεκτικοί στις αγορές τους, συνεχίζουν να κυνηγούν τις προσφορές και μερίδα αυτών να στρέφεται στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Οι πρωταθλητές ακρίβειας (Αύγουστος 2023/2024)
- Ελαιόλαδο + 49,1 %
- Φυσικό αέριο + 28,0 %
- Αεροπορικά εισιτήρια + 27,3 %
- Ασφάλιστρα υγείας + 14,0 %
- Δημητριακά + 11,2 %
- Ψάρια + 11,3 %
- Ρεύμα: +9,7%
- Ξενοδοχεία + 7,6 %
- Πακέτα διακοπών + 7,2 %
- Αναψυκτικά-χυμοί + 6,9 %
- Εστιατόρια + 6,7 %
Το αποτέλεσμα είναι ότι το μερίδιο των private label (PL) στο επτάμηνο να έχει αυξηθεί στο 26,8% από 26,2% που ήταν το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν. Όμως αυτό δεν συμβαίνει σε όλες τις κατηγορίες. Η αύξηση του μεριδίου ιδιωτικής ετικέτας στο μέσο καλάθι οφείλεται αποκλειστικά με μόνο στα τρόφιμα όπου το μερίδιο των pl αυξήθηκε στο 27,4% από 26,5%. Στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και στα προϊόντα για το σπίτι το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας υποχωρεί προσεγγίζοντας μάλιστα τα προ διετίας επίπεδα.