Για την Chiara Ferragni ό,τι αγγίζει γίνεται χρυσός, αλλά σίγουρα ό,τι λέει η Ferragni διχάζει. Μια μόνο χορηγία, ένα απλό post στο instagram μπορεί να της αποφέρει έως και 80.000 ευρώ. Το 2016 το Forbes την συμπεριέλαβε μεταξύ των πιο σημαντικών κάτω των 30 ετών στον πλανήτη. Αλλά από το blog The blonde salad, η Ιταλίδα influencer και επιχειρηματίας έχει προχωρήσει πολύ.
40 εκατομμύρια ευρώ ήταν ο κύκλος εργασιών των εταιρειών της το 2021, το τελευταίο έτος κατά το οποίο υπάρχουν διαθέσιμα δεδομένα.
Η ξαφνική άνοδος προς την δόξα – Από φοιτήτρια της νομικής… βασίλισσα των selfies
Όλα ξεκίνησαν το 2009, όταν η τότε φοιτήτρια νομικής στο Bocconi επένδυσε 510 ευρώ μαζί με τον τότε φίλο της Riccardo Pozzoli για να αγοράσουν μια κάμερα και τον ιστότοπο The Blonde Salad.com, για να φτιάξει ένα μικρό blog μόδας και ταξιδιών. Σήμερα, έπειτα από 14 χρόνια μετρά περισσότερους από 29 εκατομμύρια ακόλουθοι στο Instagram.
Γρήγορα, το The Blonde Salad θα μεταμορφωνόταν στο πρώτο τούβλο μιας οικονομικής αυτοκρατορίας που σήμερα φτάνει τα 40 εκατομμύρια ευρώ σε έσοδα. Έσοδα που φτάνουν χάρη σε χορηγίες και συνεργασίες που διοχετεύονται στις εταιρείες της. Σχεδόν κάθε ποστ περιέχει μια τοποθέτηση προϊόντος. Από την πανάκριβη τσάντα που κρατά μέχρι το παγωτό που δίνει στα παιδιά της. Τα πάντα έχουν το χρώμα του χρήματος.
Το πρόσφατο σκάνδαλο με το κέικ Pandoro και τα πασχαλινά αυγά που πέρσι είχαν το γνωστό “μάτι” των εταιρειών της Chiara, έκανε τους Ιταλούς να δίνουν με λεπτομέρεια τις δραστηριότητες της διάσημης influencer.
Ήδη το 2016 το Forbes την είχε συμπεριλάβει στη λίστα με τους πιο σημαντικούς νέους κάτω των 30 ετών στον πλανήτη και δώδεκα μήνες αργότερα ακόμη και το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ την κάλεσε να δώσει μια διάλεξη για τα οικονομικά και το ψηφιακό μάρκετινγκ.
Μαζί με τον σύζυγό της Fedez και τα παιδιά τους, τον μικρό Leone και την χαριτωμένη Vittoria δημοσιεύουν κάθε λεπτομέρεια της ζωής τους στο νέο σπίτι που πρόσφατα ολοκλήρωσαν.
Αυτό που δεν άλλαξε ποτέ είναι η ικανότητα της Ferragni να απογειώνει μια μάρκα. Πλέον έχει κάνει μια σχεδόν οικογενειακή επιχείρηση. Οι δύο αδελφές της έχουν εκατομμύρια ακολούθους και φυσικά το εξαργυρώνουν. Το όνομά τους είναι γνωστό σε όλους και όλοι οι διεθνή οίκοι με είδη πολυτελείας τις έχουν στην λίστα των άμεσων συνεργατών.
Όπως και οι Καρντάσιαν, έτσι και οι Ferragnez, απέκτησαν την δική τους ριάλιτι σειρά με 24ωρη κάλυψη της προσωπικής τους ζωής. Φέτος, προβάλλεται η δεύτερη σεζόν της σειράς στο Amazon Prime. Ο ράπερ Fedez, είναι επίσης πρεσβευτής διάφορων οίκων και στους κριτές του X Factor της Ιταλίας.
Οι προκλητικές φωτογραφίες του ζευγαριού συχνά προκαλούν αρνητικά σχόλια, αλλά και οι δύο απαντούν στους followers τους χωρίς ταμπού.
Κάποιοι συνεχίζουν να την αποκαλούν fashion blogger, άλλοι influencer: αλλά κανένας από αυτούς τους ορισμούς δεν μπορεί να αποδώσει τη διάσταση του επιχειρηματία που δραστηριοποιείται κυρίως σε δύο τομείς.
Η πρωτεύουσα της αυτοκρατορίας της Ferragni βρίσκεται στη via Turati, στο Μιλάνο, όπου εδρεύει η La Fenice srl, πρώην Serendipity, με 23 υπαλλήλους και κύκλο εργασιών 14 εκατομμυρίων ευρώ.
Η Ferragni είναι διευθύνων σύμβουλος και διαχειρίζεται το δικαιώματα της επωνυμίας του διάσημου ματιού με βλεφαρίδες. Μια μάρκα με την οποία δημιουργεί μια συλλογή που περιλαμβάνει από καλλυντικά και υποδήματα μέχρι χαρτικά και παιδικά εσώρουχα και με την οποία διοργανώνει επιδείξεις μόδας, μουσικά προγράμματα και ντοκιμαντέρ για λογαριασμό τρίτων.
Ο δεύτερος επιχειρηματικός κλάδος, η προώθηση εικόνας και η παροχή συμβουλών ψηφιακού μάρκετινγκ – μεταξύ των πελατών Procter & Gamble, Nespresso και Bulgari – διευθύνεται από την Tbs Crew srl, της οποίας η Ferragni έγινε ο μοναδικός μέτοχος το 2022, με 9 εκατομμύρια ευρώ cash flow και επίσης 14 εκατομμύρια έσοδα το 2022.
Από το 2021 η Ferragni έχει συμμετάσχει και στο διοικητικό συμβούλιο της Tod’s: σε μόλις τρεις μήνες μετά την είσοδό του, οι μετοχές του ομίλου του Diego Della Valle αυξήθηκαν κατά περισσότερα από 30%.
Στο επίκεντρο σφοδρής κριτικής αλλά και της Επιτροπής Ανταγωνισμού βρίσκεται τα τελευταία 24ωρα η influencer για παραπλανητικούς φιλανθρωπικούς ισχυρισμούς, που συνδέονταν με τις πωλήσεις ενός χριστουγεννιάτικου κέικ.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ιταλίας AGCM επέβαλε στην ίδια πρόστιμο ύψους 1,075 εκατομμυρίων ευρώ την Παρασκευή, αφότου ανακάλυψε πως οι καταναλωτές παραπλανήθηκαν, μετά τους ισχυρισμούς της ότι αγοράζοντας ένα ροζ pandoro (ιταλικό κέικ) με το εμπορικό σήμα της Φεράνι, βοηθούσαν στη χρηματοδότηση ενός παιδικού νοσοκομείου στο Τορίνο.
Ο παραγωγός του κέικ είχε δώσει χρήματα στο νοσοκομείο μήνες πριν από το λανσάρισμά του, όπως διαπίστωσε ο παρατηρητής ανταγωνισμού, με το θέμα να παίρνει μεγάλες διαστάσεις και να προκαλεί ακόμα και την παρέμβαση της Ιταλίδας πρωθυπουργού Τζόρτζια Μελόνι, η οποία αν και δεν την κατονόμασε άσκησε δριμεία κριτική κατά των influencers που προωθούσαν “ακριβά κέικ που κάνουν τους ανθρώπους να πιστεύουν ότι είναι φιλανθρωπικά”.
Μετά τον σάλο που προκλήθηκε η κορυφαία Ιταλίδα influencer με ανάρτησή της στο Instagram ζήτησε συγγνώμη για την παραπλάνηση των καταναλωτών κάνοντας λόγο για ένα “επικοινωνιακό και καλόπιστο λάθος… να συνδέσει μια εμπορική δραστηριότητα με μια φιλανθρωπική”.
Φανερά φορτισμένη, δήλωσε ότι θα ασκήσει έφεση κατά της απόφασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού και του “δυσανάλογου και άδικου” προστίμου και υποσχέθηκε πως θα δωρίσει 1 εκατομμύριο ευρώ στο νοσοκομείο Regina Margherita στο Τορίνο.
Η ανάρτηση της Chiara Ferragni
Όσα είπε στο βίντεο:
“Ήμουν πάντα πεπεισμένη ότι όσοι είναι πιο τυχεροί έχουν ηθική ευθύνη να κάνουν το καλό.
Αυτές είναι οι αξίες που πάντα οδηγούσαν εμένα και την οικογένειά μου. Αυτές τις αξίες διδάσκουμε στα παιδιά μας. Τους διδάσκουμε επίσης ότι μπορεί κανείς να κάνει λάθη και ότι όταν συμβαίνει αυτό πρέπει να το παραδεχτεί και, αν είναι δυνατόν, να επανορθώσει το λάθος που έκανε και να το διαφυλάξει.
Και αυτό θέλω να κάνω τώρα. Να ζητήσω συγγνώμη και να κάνω τη χειρονομία μου συγκεκριμένη: θα δωρίσω 1 εκατομμύριο ευρώ στο Regina Margherita για την υποστήριξη της θεραπείας των παιδιών.
Αλλά αυτό δεν αρκεί: το κάνω αυτό δημόσια επειδή συνειδητοποίησα ότι είχα κάνει ένα επικοινωνιακό λάθος. Ένα λάθος που θα διαφυλάξω στο μέλλον, διαχωρίζοντας πλήρως το όποιο φιλανθρωπικό έργο, το οποίο πάντα έκανα και θα συνεχίσω να κάνω, από τις εμπορικές δραστηριότητες. Διότι, ακόμη και αν ο τελικός στόχος είναι καλός, αν δεν έχει υπάρξει επαρκής έλεγχος της επικοινωνίας, μπορεί να οδηγήσει σε παρεξηγήσεις.
Όπως έχω ήδη δηλώσει τις τελευταίες ημέρες, θα αμφισβητήσω το πρόστιμο της AGCM επειδή το θεωρώ δυσανάλογο και άδικο. Το καλόπιστο λάθος μου ήταν να συνδέσω μια εμπορική δραστηριότητα με μια δραστηριότητα αλληλεγγύης. Δυστυχώς μπορεί κανείς να κάνει λάθη, λυπάμαι που το έκανα και αντιλαμβάνομαι ότι θα μπορούσα να είμαι πιο προσεκτική.
Αλλά, αν η τελική κύρωση είναι – όπως ελπίζω – χαμηλότερη από εκείνη που αποφάσισε η AGCM, η διαφορά θα προστεθεί στο 1 εκατομμύριο ευρώ.
Τις επόμενες ημέρες, θα μιλήσω με το Regina Margherita για να δω πώς το νοσοκομείο θα χρησιμοποιήσει το ποσό που δώρισα και θα σας ενημερώνω ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
Το λάθος μου παραμένει, αλλά θέλω να δημιουργήσω κάτι εποικοδομητικό και θετικό από αυτό“.