Σε βάθος 203 μέτρων και έπειτα από πολυετή έρευνα εντοπίστηκε βρετανικό υποβρύχιο που αγνοούνταν από το 1942 και είχε βυθιστεί αύτανδρο, με 64 άτομα πλήρωμα.
Πρόκειται για το Η.Μ.S TRIUMPH, του οποίου τα ίχνη εξαφανίστηκαν πριν από 81 χρόνια στο Αιγαίο. Από τότε το υποβρύχιο είχε γίνει αντικείμενο έρευνας διαφόρων ομάδων από την Αγγλία, τη Μάλτα και τη Ρωσία που κατά καιρούς επισκέπτονταν την Ελλάδα με στόχο την εύρεση του χαμένου υποβρυχίου, χωρίς όμως αποτέλεσμα.
Το μυστήριο λύθηκε από τον ερευνητή Κώστα Θωκταρίδη και την ομάδα του. «Η έρευνα για το Η.M.S. TRIUMPH ξεκίνησε το 1998. Είναι η δυσκολότερη και η πλέον πολυδάπανη αποστολή που έχω πραγματοποιήσει στη ζωή μου» λέει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ.
«Η ιστορία του υποβρυχίου είναι πολυδιάστατη και μοναδική στα ναυτικά χρονικά καθώς είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την εθνική αντίσταση και τις μυστικές υπηρεσίες της εποχής που έδρασαν στην κατοχή» προσθέτει.
Ποιο ήταν όμως το κλειδί που ξεκλείδωσε ένα μυστήριο οκτώ και πλέον δεκαετιών; «H έρευνα σε πρωτογενείς ιστορικές πηγές. Χρειάστηκε να γίνει εκτεταμένη μελέτη των αρχείων τόσο στην Αγγλία και την Γερμανία όσο και στην Ιταλία αλλά και την Ελλάδα» απαντά ο Κ.Θωκταρίδης.
Το βράδυ της 29ης προς 30η Δεκεμβρίου 1941 το Triumph κατέπλευσε στον όρμο του Δεσποτικού, αποβίβασε την ειδική ομάδα και ξεφόρτωσε καύσιμα για τα καΐκια και εφόδια με εξοπλισμό. Ανάμεσα στα άλλα κι έναν οπτικό τηλέγραφο της ΜΙ9 για την επικοινωνία με τα υποβρύχια. Ο κυβερνήτης του Triumph υποπλοίαρχος John S. Huddart ενημέρωσε τους 30 φυγάδες που είχαν συγκεντρωθεί στο Δεσποτικό ότι έπρεπε να μεταβεί για επιθετική περιπολία στο Αιγαίο και θα επέστρεφε να τους παραλάβει στις 9 ή 10 Ιανουαρίου 1942 και να τους μεταφέρει στην Αλεξάνδρεια. Στις 30 Δεκεμβρίου 1941 και ώρα 21:21 το υποβρύχιο αναφέρει με κρυπτογραφημένο σήμα την επιτυχή ολοκλήρωση της πρώτης φάσης της αποστολής. Αυτό είναι το τελευταίο σήμα που θα στείλει το TRIUMPΗ…
Όλα αυτά τα χρόνια υπήρξαν πολλές θεωρίες συνομωσίας σχετικά με τις συνθήκες εξαφάνισης του υποβρυχίου. Οι πιθανές αιτίες ήταν πολλές: από επιπλέουσα νάρκη στην Μήλο, από πρόσκρουση σε ξέρα, από σύλληψη των Γερμανικών δυνάμεων σε συνεργασία με Ιταλούς πράκτορες, από ατύχημα, από βαθιά κατάδυση, από πρόσκρουση σε νάρκη στα γνωστά ναρκοπέδια, ότι είναι στην Αντίπαρο, μέχρι και ότι είναι ιστορία μύθος για να καλύψει ανεπάρκειες μυστικών υπηρεσιών … όλα ήταν μέσα στις πιθανότητες, αυξάνοντας έτσι πολύ το μέγεθος του πεδίου διερεύνησης για τον εντοπισμό του .
Ογδόντα ένα χρόνια μετά η ομάδα του Κώστα Θωκταρίδη ανακαλύπτει το χαμένο υποβρύχιο στο Αιγαίο σε βάθος 203 μέτρων. «Το βυθισμένου H.M.S TRIUMPH που έγινε υγρός τάφος για 64 ήρωες προκαλεί δέος» είναι η εικόνα που μεταφέρει ο ίδιος.
Το υποβρύχιο αναπαύεται στον βυθό της ανοιχτής θάλασσας με 8 μοίρες δεξιά κλίση, δεκάδες χιλιόμετρα μακριά από τις ακτές. Τα κατεβασμένα περισκόπια και οι κλειστές ανθρωποθυρίδες του μαρτυρούν ότι το TRIUMPH τις τελευταίες δραματικές στιγμές βρισκόταν σε βαθιά κατάδυση. Τα πηδάλια βάθους και κατεύθυνσης είναι σε ευθεία άρα ήταν σε σταθερό βάθος.
Στον πυργίσκο του, διακρίνεται το ξύλινο τιμόνι, η πυξίδα και το κανόνι τεσσάρων ιντσών που είναι ελαφρώς σηκωμένο προς τα επάνω. Οι αντικριστές ανθρωποθυρίδες στον χώρο του κανονιού που οδηγούν στο εσωτερικό του κύτους είναι επίσης κλειστές. Στην πρωραία πλευρά της γέφυρας η πόρτα που οδηγεί στο πυροβόλο έχει ανοίξει … Όλες οι ανθρωποθυρίδες είναι κλειστές. Σε όλο το κύτος του υποβρυχίου τα ελάσματα και οι συνδέσεις είναι με καρφωτές λαμαρίνες.
Η τελική αιτία βύθισης φαίνεται ότι ήταν μια μεγάλης ισχύος έκρηξη στο πρωραίο τμήμα του υποβρυχίου, που στην συνέχεια οδήγησε Η.Μ.S. TRIUMPH σε βάθος 203 μέτρων (666 πόδια). Τι προκάλεσε όμως αυτή την έκρηξη που βύθισε ένα από τα μεγαλύτερα υποβρύχια εκείνης της εποχής;
«Η έρευνά μας συνεχίζεται, κυρίως σε ιστορικό επίπεδο καθώς έρχονται στο φως καινούρια στοιχεία και γεγονότα, τα οποία σε συνδυασμό με τις πληροφορίες που έχουμε πλέον από το ναυάγιο και με τη συνδρομή ειδικών από το πολεμικό ναυτικό με εξειδίκευση στα υποβρύχια και τις τορπίλες θα αποκαλύψουν τα μυστικά του Η.M.S TRIUMPH» απαντά ο Κ. Θωκταρίδης.
Η ταυτότητα του υποβρυχίου Triumph
Μήκος 84,28 μέτρα.
Μέγιστο πλάτος 7,77 μέτρα.
Το βάθος τρόπιδας σε περισκοπικό βάθος ήταν 34 πόδια (10,36 μέτρα)
Το TRIUMPH ήταν το μοναδικό αυτής της κλάσης (T Class) χωρίς εξωτερικούς πρωραίους τορπιλοβλητικούς σωλήνες, καθώς του είχαν αφαιρεθεί κατά τη διάρκεια επισκευών το 1940 μετά από πρόσκρουση σε νάρκη.