Η τεχνολογία και κατ’ επέκταση η τεχνητή νοημοσύνη αποτελούν πλέον την νέα πραγματικότητα, η οποία δημιουργεί «άγνωστα» επαγγελματικά μονοπάτια. Κι αυτό διότι η AI «γεννά» μεν καινούργιες θέσεις εργασίας, «βάζει» δε ημερομηνία λήξης σε ακόμη περισσότερα επαγγέλματα.
Αυτή η νέα συγκυρία αλλάζει τα δεδομένα και «καλεί» τους εργαζόμενους να αναπτύσσουν όλο και περισσότερες δεξιότητες, προκειμένου να μπορούν να είναι ανταγωνιστικοί στην αγορά εργασίας και να διεκδικήσουν μακροπρόθεσμα την επαγγελματική επιτυχία.
Ποιες δεξιότητες θα γίνουν περιζήτητες
Σε αυτό το πλαίσιο, το kariera.gr διενήργησε έρευνα και ανέδειξε τις πιο περιζήτητες δεξιότητες της επόμενης 5ετίας. Όπως προκύπτει, η τεχνητή νοημοσύνη έχει κατακτήσει τον εργασιακό κλάδο, αφού το 51% των ερωτηθέντων επισήμαναν ότι θα κληθούν να επιμορφωθούν στο AI/Machine Learning. Το 28% χαρακτηρίζει το Data Analysis ως μια περιζήτητη δεξιότητα, ενώ το 15% επιλέγει το Project Management, ως ένα από τα πιο επιθυμητά hard skills της επόμενης πενταετίας.
Το 74% των συμμετεχόντων στην έρευνα θεωρούν ότι τόσο οι τεχνικές δεξιότητες όσο και οι ήπιες (technical & soft skills) είναι εξίσου απαραίτητες για την επαγγελματική εξέλιξη ενός εργαζομένου, ενώ το 14% των ερωτηθέντων θεωρούν ότι πρέπει να αναπτύσσουν μόνο ήπιες δεξιότητες. Μόνο το 12% των συμμετεχόντων πιστεύει ότι οι τεχνικές δεξιότητες είναι απαραίτητες για την επαγγελματική τους εξέλιξη.
Τα «εμπόδια» και η αξία των soft skills
Σύμφωνα με την έρευνα του kariera.gr, οι ήπιες δεξιότητες είναι εκείνες που συνήθως χρειάζεται να διαθέτει ένας εργαζόμενος και ποικίλουν ανάλογα το επάγγελμα. Το 43% των συμμετεχόντων υπογραμμίζει ότι μία από τις σημαντικότερες ήπιες δεξιότητες που πρέπει να διαθέτει ένας εργαζόμενος είναι η προσαρμοστικότητα, ενώ το 30% θεωρεί ως απαραίτητη δεξιότητα την κριτική σκέψη για να ξεχωρίσει ένας εργαζόμενος στο εργασιακό του περιβάλλον. Το 23% των συμμετεχόντων θεωρεί σημαντική την επικοινωνία, ενώ μόλις το 4% κρίνει ως πιο αναγκαία την ηγεσία.
Πολλοί πάντως από τους ερωτηθέντες απάντησαν ότι δεν έχουν ως προτεραιότητα την ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων, με το 45% να αποδίδει αυτή τη στάση στην έλλειψη χρόνου, ενώ το 28% στην έλλειψη πόρων. Ένα σημαντικό ποσοστό των εργαζομένων (21%) δεν βρίσκει κίνητρο για να επιδιώξει την ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων, ενώ το 6% δηλώνει ότι έχει περιορισμένη πρόσβαση σε τέτοιου είδους γνώσεις.
Από την άλλη, ενθαρρυντικά είναι τα στοιχεία που δείχνουν ότι η πλειοψηφία των ερωτηθέντων αντιλαμβάνεται την ανάπτυξη δεξιοτήτων ως μία διαδικασία εν εξελίξει. Το 48% των ερωτηθέντων υποστηρίζει ότι χρειάζεται να επενδύει διαρκώς στην κατάρτιση, ενώ ένα 30% θεωρεί ότι πρέπει να ασχολούνται με τις δεξιότητές τους κάθε χρόνο. Το 16% απάντησε ότι πρέπει να ασχολούνται κάθε εξάμηνο, ενώ μόνο ένα 5% θεωρεί ότι πρέπει να αναπτύσσουν δεξιότητες μόνο όταν αυτό απαιτηθεί.