Διχασμένες εμφανίζονται οι χώρες-μέλη της ΕΕ για τον προτεινόμενο κανονισμό Euro 7 για τα όρια εκπομπής ρύπων στα νέα οχήματα.
Την Δευτέρα, οι υπουργοί Μεταφορών οκτώ χωρών -Γερμανίας, Τσεχίας, Ιταλίας, Πολωνίας, Πορτογαλίας, Ρουμανίας, Ουγγαρίας και Σλοβακίας- συζήτησαν κοινή προσπάθεια για χαλάρωση των ορίων.
Η πρόταση για το Euro 7, η οποία θα γίνει αντικείμενο διαπραγμάτευσης το 2023, αυστηροποιεί τα όρια ρύπων που βλάπτουν την ανθρώπινη υγεία, συμπεριλαμβανομένων των οξειδίων του αζώτου.
Το στρατόπεδο που αντιδρά, αποτελούμενο κυρίως από χώρες με ισχυρή αυτοκινητοβιομηχανία, θεωρεί ότι τα προτεινόμενα όρια θέτουν εμπόδια στους κατασκευαστές.
Οι στόχοι θα πρέπει να είναι «ρεαλιστικοί» και «επιτεύξιμοι» δήλωσε στο Reuters ο τσέχος υπουργός Μεταφορών Μάρτιν Κούπκα, ο οποίος είχε την πρωτοβουλία για τη συνάντηση με τους ομολόγους του στο Στρασβούργο.
Η πρόταση που βρίσκεται στο τραπέζι προβλέπει ότι τα νέα όρια θα αρχίσουν να ισχύουν το 2025 για τα οχήματα ιδιωτικής χρήσης, όμως η Τσεχία ζητά τετραετή περίοδο προσαρμογής.
«Αν θέλουμε πραγματικά να φέρουμε την Ευρώπη πιο κοντά στην ουδετερότητα άνθρακα, θα πρέπει να καταθέσουμε ρεαλιστικά μέτρα από τεχνολογική άποψη» υποστήριξε ο Κούπκα.
Κόντρα και για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης
Οι υπουργοί που συναντήθηκαν στο Στρασβούργο εξέτασαν επίσης τη διαμάχη που έχει προκύψει για το σχέδιο μηδενισμού των εκπομπών άνθρακα από τα αυτοκίνητα το 2035, σχέδιο που πρακτικά θα σήμαινε το τέλος της βενζίνης και του ντίζελ.
Το νομοσχέδιο για τις εκπομπές άνθρακα, βασικό εργαλείο για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, μπήκε στον πάγο τον περασμένο μήνα λόγω ενστάσεων που διατύπωσε την τελευταία στιγμή η Γερμανία.
Αυτό προκάλεσε έκπληξη στις Βρυξέλλες και σε πολλές χώρες-μέλη, σχολιάζει το Reuters, δεδομένου ότι το σχέδιο είχε συμφωνηθεί πέρυσι από τις κυβερνήσεις και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Η Γερμανία, την οποία στηρίζουν μεταξύ άλλων η Τσεχία και η Ιταλία, θέλει να εισαγάγει ρητή διαβεβαίωση ότι νέα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης θα συνεχίζουν να πωλούνται και μετά το 2035 εφόσον χρησιμοποιούν συνθετικά καύσιμα ουδέτερου άνθρακα.
Οι Βρυξέλλες στο μεταξύ επιμένουν ότι το 2035 είναι κρίσιμη χρονιά προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος για κλιματική ουδετερότητα το 2050, δεδομένου ότι τα νέα οχήματα έχουν μέση διάρκεια ζωής γύρω στα 15 χρόνια.
Οι μεταφορές αντιστοιχούν σήμερα περίπου στο ένα τέταρτο των εκπομπών άνθρακα της ΕΕ.