Ο Μιχάλης Δέλτα, έχοντας υπάρξει ιδρυτικό μέλος του συγκροτήματος “Στέρεο Νόβα” και έχοντας κυκλοφορήσει περισσότερα από είκοσι albums σε Ελλάδα, Γερμανία, Αγγλία, Γαλλία, Ισπανία, Αμερική και Λιθουανία μιλά στο enikos.gr για τη μουσική που υπηρετεί με πίστη όλα αυτά χρόνια.
Της Νάντιας Ρηγάτου
Η συζήτηση με τον Μιχάλη Δέλτα γίνεται με αφορμή το Retrospective Live που θα παρουσιάσει στις 22 Μαρτίου στο Arch Club. Ο πρόσφατος δίσκος του «Οδοδείκτες» του project Τετράγωνο 19 που κυκλοφόρησε σε βινύλιο έγινε sold out σε τρεις περίπου μήνες κάτι που αποδεικνύει ότι και στην Ελλάδα υπάρχει κοινό που αγαπά την ηλεκτρονική μουσική.
Τι ακριβώς είναι το Retrospective Live;
Μ.Δ.: Retrospective Live σημαίνει ό,τι θα παρουσιάσω ζωντανά, κομμάτια της προσωπικής μου δισκογραφίας τα οποία επέλεξα από δίσκους που κυκλοφόρησαν στα μέσα της δεκαετίας του 1990 μέχρι και σήμερα. Ηχητικά αυτά τα album συμπορεύτηκαν με την έκρηξη της Electronica μουσικής κουλτούρας η οποία άνθιζε παγκόσμια εκείνη την περίοδο. Το συγκεκριμένο live σετ είναι δυνατό, με ρυθμικές αγωγές και μελωδικά μοτίβο τα οποία έχουν τις αναφορές τους στην Underground Techno και Electronica μουσική κουλτούρα. Κομμάτια που κυκλοφόρησαν στο εξωτερικό αλλά και σε σημαντικές εγχώριες δισκογραφικές όπως η Klik Records, η Inner Ear Records κλπ. Ανάμεσα στη λίστα των μουσικών έργων που θα παρουσιάσω, υπάρχουν κομμάτια από τον τελευταίο δίσκο του project μου Τετράγωνο 19 το οποίο κυκλοφόρησε πρόσφατα.
Στην ίδια βραδιά θα συνυπάρξουν καλλιτεχνικά αγαπημένοι φίλοι, μουσικοί και συνεργάτες. Ο Γιάννης Παπαϊωάννου με το project του ΙΟΝ θα παρουσιάσει πριν από το σετ μου ένα μοναδικό ατμοσφαιρικό Dub techno μουσικό υλικό, και νωρίτερα η Μαριλένα Ορφανού γνωστή ως Loo, θα μας ενδυναμώσει με ένα Electro DJ set. Επίσης επί σκηνής θα βρεθώ μαζί με τον ντράμερ Πέτρο Τσαμπαρλή, αυτή την φορά στα πλήκτρα, ενώ ως special guest η IOTA PHI η οποία θα ερμηνεύσει αρκετά τραγούδια.
Από πού αντλείτε έμπνευση για τις ηχητικές παλέτες που παρουσιάζετε στο κοινό;
Μ.Δ.: Αντλώ έμπνευση από τις αντιθέσεις του αστικού τοπίου, από την ζωτικότητα της φύσης, τα κοινωνικοπολιτικά δρώμενα, από τις πνευματικές μου αναζητήσεις. Με γοητεύει καλλιτεχνικά η σχέση μου με αυτό που μοιάζει στα μάτια των πολλών ως αβεβαιότητα, ενώ για μένα αποτελεί πρόκληση για την αυτοεξέλιξή μου. Η σχέση μου με τα μυστήρια της ζωής απλώνεται σαν ουρανός πάνω από τις συνθέσεις μου, αισθάνομαι ένας ταπεινός συνδημιουργός στη μεγάλη εικόνα. Αυτές τις ηχητικές παλέτες τις παρουσιάζω πρώτα στον εαυτό μου κι έπειτα στο κοινό. Ζωγραφίζω δηλαδή με τα χρώματά τους στον καμβά της ζωής όσες αλήθειες μού αποκαλύπτονται και με αναπτύσσουν εσωτερικά ως άνθρωπο, έτσι ώστε να είμαι ωφέλιμος για μένα και τους άλλους.
Είστε από τους ελάχιστους Έλληνες καλλιτέχνες που έχουν σημειώσει δισκογραφική επιτυχία στο εξωτερικό. Πείτε μας δυο λόγια για αυτό
Μ.Δ.: Παράλληλα με την καλλιτεχνική δράση των Στέρεο Νόβα είχα ανάγκη να επικοινωνήσω την μουσική μου και εκτός χώρας, μια και η συγκεκριμένη μουσική δεν περιορίζεται συνοριακά. Το 1995 ταξίδεψα στο Λονδίνο για να έρθω σε επαφή με δύο σπουδαία labels ηλεκτρονικής μουσικής. Επισκέφθηκα την Σκωτσέζικη Soma records, η οποία αποτέλεσε μεγάλη επιρροή στην εξέλιξη της Techno σκηνής. Από εκεί έφυγα με τις καλύτερες εντυπώσεις, αν και δεν συνεργαστήκαμε, και με ένα δωδεκάιντσο single που μου έκαναν δώρο οι ιδιοκτήτες, το πρώτο κομμάτι που κυκλοφόρησαν ποτέ οι Daft Punk.
Στην άλλη μεγάλη Techno θρυλική δισκογραφική στο Βέλγιο, την R&S records, έστειλα το demo μέσω ταχυδρομείου. Εκείνοι μου απάντησαν θετικά έπειτα από έξι μήνες και κυκλοφόρησα το πρώτο μου e.p. “The Picture” ανάμεσα σε σημαντικά ονόματα της εταιρείας όπως ο Aphex Twin, ο Joey Beltram,ο Juan Atkins και πολλοί άλλοι. Ακολούθησε ένα album στην Γλασκόβη από την Glasgowundeground records με ιδιαίτερα καλό feedback από τον ξένο μουσικό τύπο (DJ mag, Mixmag κλπ) και στη συνέχεια ένας άλλος δίσκος το 2001, το “Halcyon Days” στην Γαλλική House δισκογραφική Distance records, ο οποίος έλαβε τις θετικότερες κριτικές από ξένο και εγχώριο τύπο. Δεν έχω σταματήσει να κυκλοφορώ μουσική στο εξωτερικό μέχρι και σήμερα σε διάφορες χώρες, Γερμανία, Λιθουανία, Ισπανία, Αμερική, και σαφώς στην Ελλάδα (Café del Mar, Buddha Bar). Η δυνατότητα αυτή λειτουργεί ως μια γέφυρα καλλιτεχνικού μοιράσματος και διαπολιτισμικής ανταλλαγής.
Η Ελλάδα είναι μια χώρα για τη μουσική που εσείς υπηρετείτε;
Μ.Δ.: Ναι φυσικά υπάρχει έδαφος το οποίο προσφέρεται για καρποφορία της μουσικής την οποία όπως σωστά λέτε την υπηρετώ. Ο πρόσφατος δίσκος «Οδοδείκτες» του project Τετράγωνο 19 που κυκλοφόρησε σε βινύλιο έγινε sold out σε τρεις περίπου μήνες. Αυτό είναι αναμφισβήτητα ένα θετικό σημάδι μέσω το οποίου επιβεβαιώνεται πως υπάρχει κοινό το οποίο στηρίζει την ηλεκτρονική μουσική, ή πιο σωστά την αγαπά. Θα μπορούσαν να διοργανώνονται περισσότερα φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής όπως πριν από είκοσι χρόνια, θέλω να πιστεύω ότι σύντομα θα μετατοπιστεί προς αυτή την δυναμική το ενδιαφέρον των διοργανωτών.
Τι άλλο περιμένουμε από εσάς στο προσεχές διάστημα;
Μ.Δ.: Για την ώρα ενδιαφέρομαι να κάνω ορισμένες ζωντανές εμφανίσεις και σε άλλες πόλεις της χώρας με την συγκεκριμένη μουσική παράσταση. Παράλληλα γράφω ένα καινούργιο βιβλίο του οποίου το υλικό συλλέγει τις μουσικές μου εμπειρίες από την αρχή της διαδρομής μέχρι και σήμερα.