More

    Νέο τοπίο στα σούπερ μάρκετ – Τι σηματοδοτεί η μείωση του αριθμού των προσφορών

    Στο επόμενο διάστημα οι προσφορές στα ψυγεία και τα ράφια των σούπερ μαρκετ θα μειωθούν! Πρόκειται για πρωτοφανές φαινόμενο στη διάρκεια των τελευταίων τριάντα χρόνων. Η εφαρμογή του κώδικα δεοντολογίας – άρχισε από τις 6 Μαρτίου – θα αλλάξει με μάλλον βίαιο τρόπο τις καταναλωτικές συνήθειες που έχουν εδραιωθεί και επιμένουν σε πείσμα των καιρών.

    Και το πρώτο διάστημα θα είναι δύσκολο για τους καταναλωτές, για τους οποίους οι προσφορές λειτουργούν ως… «μαγνήτης» στις αγορές του. Πηγές της αγοράς με τους οποίους συνομίλησε ο ΟΤ έλεγαν ότι την μείωση του αριθμού των προσφορών θα την διαδεχθούν – ίσως – «καλύτερες» προσφορές, δηλαδή με πιο μεγάλα ποσοστά μείωσης των τιμών.

    Οι πολυεθνικές και οι προσφορές

    Παράλληλα όμως, έλεγαν οι ίδιες πηγές, αν και είναι νωρίς, διακρίνεται μία ενδιαφέρουσα τάση κυρίως από τον χώρο των πολυεθνικών ομίλων καταναλωτικών προϊόντων. Φέρεται πως με την μείωση του αριθμού των προσφορών μέσα στον χρόνο, ένα μέρος του budget, το οποίο «περισσεύει» είναι διατεθειμένοι να το ρίξουν στις τιμές. Δηλαδή να προχωρήσουν σε μείωση των τελικών τιμών των προϊόντων.

    Οι προαναφερθείσες πηγές είναι αισιόδοξες πως είναι θέμα χρόνου ο εξορθολογισμός των προσφορών. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί στις κατηγορίες των συσκευασμένων καταναλωτικών προϊόντων – εξαιρουμένων δηλαδή των φρούτων, των λαχανικών, των κρεάτων και των προϊόντων κοπής, τυροκομικών και αλλαντικών, αλλά και των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας – ο αριθμός των προσφορών πλησιάζει το 40%.

    Σε κατάστημα με 12.000 κωδικούς προϊόντων, το 30% ήταν μέχρι και πριν από λίγες ημέρες σε πάσης φύσεως προσφορά

    Νέο τοπίο στα σούπερ μάρκετ - Τι σηματοδοτεί η μείωση του αριθμού των προσφορώνΝέο τοπίο στα σούπερ μάρκετ - Τι σηματοδοτεί η μείωση του αριθμού των προσφορών

    Περίπου 1 δισ. στον πόλεμο των προσφορών

    Εξηγούσαν συγκεκριμένα ότι σε ένα κατάστημα με 12.000 κωδικούς προϊόντων, μέχρι και πριν από λίγες ημέρες ήταν σε πάσης φύσεως προσφορά περίπου 4.000 κωδικοί – το 30%, χωρίς να υπολογιστούν οι παραπάνω εξαιρέσεις. Οι προσφορές που πραγματοποιούνται στα σούπερ μάρκετ δεν προέρχονται μόνο από τις προμηθευτικές τους επιχειρήσεις.

    Κάθε άλλο. Ο οξύτατος ανταγωνισμός που επικρατεί μεταξύ των αλυσίδων, τους κοστίζει αρκετά. Υπολογίζεται ότι οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ χρηματοδοτούν με περίπου συνολικά ένα δισεκατομμύριο ευρώ τον «πόλεμο» των προσφορών! Δεδομένου ότι είτε συμμετέχουν στις προσφορές των προμηθευτών τους – «στο 20% που βάζεις εσύ, βάζω εγώ άλλο ένα 10% και η προσφορά γίνεται 30%» – είτε κάνουν δικές τους προσφορές!

    Ο ανταγωνισμός των σούπερ μάρκετ

    Αυτό από την μία πλευρά εξηγείται από τον ανταγωνισμό μεταξύ των αλυσίδων, ποια θα φανεί φθηνότερη στο καταναλωτή. Αλλά από την άλλη πλευρά έχει άμεση σχέση με τις ετήσιες συμφωνίες που συνάπτουν με τους προμηθευτές τους, οι οποίες αφορούν τις παροχές επί του τζίρου που θα πραγματοποιήσουν, δηλαδή τον στόχο των πωλήσεων ανά προμηθευτή – οι προσφορές αυξάνουν τις πωλήσεις, επιτυγχάνεται ο στόχος που έχουν συνομολογήσει και έτσι αποσπούν τις παροχές που έχουν συμφωνηθεί.

    Ολα αυτά βέβαια είναι πλέον υπό «ανασυγκρότηση». Οπως εξηγούσαν στον ΟΤ πηγές του κλάδου των σούπερ μάρκετ, οι προσφορές από τη δεκαετία του 1990 – τότε που στα χρόνια των υψηλών ρυθμών ανάπτυξης ο αριθμός των προσφορών πολλαπλασιάστηκε και … έμεινε και στις επόμενες δεκαετίες – μέχρι και τώρα, έχουν αλλάξει … χαρακτήρα!

    Η επέλαση των ξένων στη δεκαετία του 1990

    Στα χρόνια της δεκαετίας του 1990 με την είσοδο στην ελληνική αγορά μεγάλων ξένων αλυσίδων σούπερ μάρκετ – Continent, Delhaize – αλλά και των discounters – Lidl, Aldi, Plus, Dia – οι προσφορές αποσκοπούσαν στη βελτίωση του μεριδίου της κάθε αλυσίδας, να αυξάνεται δηλαδή το μερίδιο της τουλάχιστον στο ύψος του ρυθμού ανάπτυξης της αγοράς.

    Με δύο λόγια απέβλεπαν στη διεύρυνση του μεριδίου των αλυσίδων. Ο χαρακτήρας των προσφορών όμως άλλαξε από τα χρόνια της οικονομικής κρίσης και εντεύθεν. Θα χαρακτηριζόταν μάλλον ως «αμυντικός»! Οι προσφορές πλέον αποβλέπουν στην ενίσχυση των πωλήσεων – υποβοηθούν τις πωλήσεις των προμηθευτικών επιχειρήσεων εντός των σούπερ μάρκετ, αλλά και των ίδιων των σούπερ μάρκετ.

    Η κάμψη της ζήτησης και η αλλαγή στρατηγικής

    Είναι τα χρόνια της καταναλωτικής κόπωσης, της συρρίκνωσης των διαθέσιμων οικονομικών των καταναλωτών και οι προσφορές που γίνονται επιχειρούν να αποσπάσουν όλο και μεγαλύτερο μέρος από το συρρικνούμενο διαθέσιμο εισόδημα.

    Οι διοικήσεις των προμηθευτικών επιχειρήσεων, αλλά και των αλυσίδων σούπερ μάρκετ ήδη επανεξετάζουν την εμπορική τους πολιτική στο νέο πλαίσιο που διαμορφώνει ο κώδικας δεοντολογίας των προσφορών.

    Πηγή: ΟΤ

    Newsroom
    Newsroomhttps://ekozani.gr
    Γίνε εσύ ο ρεπόρτερ και στείλε την είδηση της ημέρας... info@ekozani.gr
    spot_img

    more news