Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει επανειλημμένα χαρακτηρίσει την κλιματική αλλαγή ως φάρσα. Θα ενισχύσει την παραγωγή ορυκτών καυσίμων, δίνοντας το «πράσινο φως» για νέες εξορύξεις σε περιοχές που έχουν χαρακτηριστεί ιδιαίτερα ευαίσθητες περιβαλλοντικά. Επιπλέον, αναμένεται να ανακαλέσει τις ρυθμίσεις που προωθούν τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.
Στην προηγούμενη θητεία του είχε ανακαλέσει πλήθος περιβαλλοντικών κανονισμών. Ενδεικτικά, είχε αναιρέσει τα όρια εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής και οχήματα, καθώς και μέτρα προστασίας των υδάτινων οδών.
Όλο και περισσότερες αμερικανικές εταιρείες αποκηρύσσουν την εξ αποστάσεως εργασία με το κράτος να είναι… μπροστάρης
Στη δεύτερη θητεία του, μια νέα απόφασή του, αναμένεται να αφήσει το αποτύπωμά της στο… περιβάλλον. Στον καταιγισμό εκτελεστικών διαταγμάτων που υπέγραψε την πρώτη ημέρα της προεδρίας του διέταξε όλες τις ομοσπονδιακές υπηρεσίες να απαιτήσουν από τους υπαλλήλους τους να επιστρέψουν στα γραφεία τους βάζοντας τέλος στην εξ αποστάσεως εργασία. Οι εργαζόμενοι με πλήρη απασχόληση οφείλουν να επιστρέψουν στο γραφείο εντός 30 ημερών.
Στην προηγούμενη θητεία του, ο Ντ. Τραμπ, είχε αναιρέσει τα όρια εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής.
Το κράτος ο μεγαλύτερος εργοδότης, στις ΗΠΑ
Η κυβέρνηση των ΗΠΑ είναι ο μεγαλύτερος εργοδότης στη χώρα. Σύμφωνα με το Γραφείο Διαχείρισης Προσωπικού των ΗΠΑ, 2,3 εκατομμύρια Αμερικανοί απασχολούνται στο κράτος.
Περίπου 1,1 εκατομμύριο από αυτούς τους υπαλλήλους ήταν, μέχρι τώρα, επιλέξιμοι για υβριδική εργασία και σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters, περίπου 220.000 εργάζονται μόνο από το σπίτι τους.
Η τηλεργασία όπως και το υβριδικό μοντέλο εργασίας κέρδιζαν όλο και περισσότερο έδαφος τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο πλέον φαίνεται οι συνθήκες να έχουν αλλάξει και οι εργοδότες να ζητούν την επιστροφή των εργαζομένων στο γραφείο.
Η απαίτηση να επιστρέψουν πίσω στα γραφεία τους θα μπορούσε να προκαλέσει αλλαγές στο… κλίμα. Η αναγκαστική επιστροφή ενός τόσο μεγάλου αριθμού εργαζομένων και οι καθημερινές μετακινήσεις που θα απαιτηθούν θα μπορούσε να έχει εκτεταμένες επιπτώσεις.
«Η επιστροφή των ομοσπονδιακών υπαλλήλων σε πλήρη απασχόληση στο γραφείο θα αύξανε σημαντικά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου», λέει (Euronews Green) ο Φένγκι Γιου, καθηγητής μηχανικής ενεργειακών συστημάτων στο Πανεπιστήμιο Cornell.
«Παλαιότερες έρευνές μας δείχνουν ότι η απομακρυσμένη εργασία μπορεί να μειώσει το αποτύπωμα άνθρακα έως και 54%, ενώ τα υβριδικά μοντέλα εργασίας προσφέρουν μειώσεις από 11 έως 29%. Η πλήρης επιστροφή στην εργασία στο γραφείο είναι πισωγύρισμα για τα περιβαλλοντικά οφέλη και θα επιδεινώσει τις εκπομπές CO2 από τη χρήση περισσότερων οχημάτων, ιδίως σε περιοχές που δεν διαθέτουν καλές δημόσιες συγκοινωνίες».
Η αναγκαστική επιστροφή ενός τόσο μεγάλου αριθμού εργαζομένων θα φέρει μεγάλες αλλαγές.
Τα συν και τα πλην και ο «οδοστρωτήρας» Τραμπ
Ένας τυπικός χρήστης αυτοκινήτου στις ΗΠΑ εκπέμπει περίπου 350 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο που διανύει. Ωστόσο, όταν αυτό το χιλιόμετρο γίνεται σε κίνηση σε ώρα αιχμής με στάσεις, οι εκπομπές μπορεί να αυξηθούν κατά περίπου το ένα τρίτο.
Ωστόσο, οι ερευνητές επισημαίνουν ότι ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος διαφέρει ανάλογα με τον κάθε εργαζόμενο και την επιχείρηση. Ένας εργαζόμενος που ζει σε μια μεγάλη πόλη με εύκολη πρόσβαση σε μέσα μαζικής μεταφοράς θα είχε πολύ μικρότερο αποτύπωμα άνθρακα από κάποιον που οδηγεί ένα βενζινοκίνητο αυτοκίνητο για μια ώρα για να φτάσει στο γραφείο του.
Στη συνέχεια, υπάρχουν οι αντισταθμίσεις από την κατανάλωση περισσότερης ενέργειας στο σπίτι. Παραδόξως, η έρευνα διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι που εργάζονταν από το σπίτι εκμεταλλεύονταν το γεγονός αυτό κάνοντας περισσότερες οικογενειακές διαδρομές με το αυτοκίνητό τους.
Αναλύοντας διεξοδικά τα στοιχεία οι ειδικοί καταλήγουν πως η επιστροφή των ανθρώπων στην εργασία θα έχει κόστος άνθρακα. Εκτός από τις εκπομπές από τις μετακινήσεις, η παρουσία περισσότερων ανθρώπων στα κτίρια προκαλούν μεγαλύτερη κατανάλωση ενέργειας, περισσότερη ψύξη το καλοκαίρι και μεγαλύτερη κατανάλωση νερού.
Ένας τυπικός χρήστης αυτοκινήτου στις ΗΠΑ εκπέμπει περίπου 350 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο
Οι στόχοι του 2045 και του 2050
Με την κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν, τα ομοσπονδιακά κτίρια είχαν στόχο για μηδενικές εκπομπές αερίων μέχρι το 2045. Η τρέχουσα πολιτική για τα πρότυπα ενεργειακής απόδοσης των ομοσπονδιακών κτιρίων , που επικαιροποιήθηκε στις 27 Ιανουαρίου, διατηρεί ορισμένα στοιχεία των προτύπων ορθής πρακτικής. Ωστόσο, οι επικαιροποιήσεις περιλαμβάνουν πλέον πιο ασαφείς διατυπώσεις, όπως «στον βαθμό που είναι εφικτό» και «εάν είναι οικονομικά αποδοτικό κατά τη διάρκεια του κύκλου ζωής».
Όσον αφορά τις μεταφορές, η προηγούμενη κυβέρνηση εργαζόταν για την επίτευξη των στόχων της συμφωνίας του Παρισιού, με αντίστοιχο στόχο για μηδενικές εκπομπές έως το 2050.