Έξι ημέρες μετά την κατεπείγουσα παραγγελία του Ανακριτή Λάρισας, προς τους πραγματογνώμονες, Απόστολο Βασιλάκο (Μηχανολόγος Μηχανικός) και Σταύρο Μπατζόπουλο (Ηλεκτρολόγος Μηχανικός), να ερευνήσουν αν η αμαξοστοιχία που εμφανίζεται στα τρία βίντεο που κατέθεσε η εταιρεία Interstar, είναι η ίδια με αυτή που συγκρούστηκε με το Intercity 62 στα Τέμπη και αν φαίνεται κάποια δεξαμενή ή παλέτα με δοχεία που θα μπορούσαν να μεταφέρουν καύσιμα ή διαλύτες, οι δύο πραγματογνώμονες έστειλαν την έκθεσή τους.
Η 34 σελίδων έκθεση καταλήγει σε 8 λέξεις: «…χωρίς να πιστοποιεί την γνησιότητα του βιντεοληπτικού υλικού».
Αυτό φυσικά συμβαίνει γιατί οι πραγματογνώμονες δεν είχαν την δυνατότητα ή την αρμοδιότητα να πιστοποιήσουν αν τα βίντεο είναι γνήσια. Κλήθηκαν μόνο να απαντήσουν αν είναι η ίδια αμαξοστοιχία και αν υπάρχει επιπλέον φορτίο από αυτό που είχε δηλωθεί.
Ταυτοποίηση
Αρχικά εξηγούν το πώς προχώρησαν στη διαδικασία ταυτοποίησης της εμπορικής αμαξοστοιχίας.
«Η ταυτοποίηση του χρώματος και της θέσης του καθενός από τα εμπορευματοκιβώτια, πραγματοποιήθηκε από τις φωτογραφίες που πάρθηκαν κατά το άνοιγμα των εμπορευματοκιβωτίων, παρουσία του Τμήματος Τροχαίας Λάρισας, μετά την μεταφορά τους στον εμπορικό σταθμό Θεσσαλονίκης. Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι η θέση της κάθε μιας φορτάμαξας στον συρμό επιβεβαιώνεται από τον μοναδικό αριθμό της που αναγράφεται στο πλάι» αναφέρουν στην έκθεση, και συνεχίζουν λέγοντας πως από το βιντεοληπτικό υλικό που έλαβαν, διαπίστωσαν πως μόνο τα 2 από τα 3 βίντεο μπορούσαν να αξιοποιηθούν για την ταυτοποίηση, αφού στο 3° βίντεο (εσωτερική λήψη της σήραγγας των Τεμπών) η λήψη ήταν από χαμηλά και δεν φαίνονται τα διακριτικά των container.
Από την ανάλυση των δύο αυτών βίντεο, οι πραγματογνώμονες κατέληξαν πως:
- Ο εμπορικός συρμός και στα 2 βίντεο αποτελείται από 2 Ηλεκτράμαξες, 3 Φορτάμαξες με λαμαρίνες και 10 Φορτάμαξες με container, όπως ακριβώς και ο συρμός της 63503 εμπορικής αμαξοστοιχίας.
- Τα διακριτικά των container και η σειρά με την οποία είναι αυτά σχηματισμένα συμπίπτουν τόσο στα 2 βίντεο που αναλύθηκαν παραπάνω, όσο και με αυτά του συρμού 63503 της εμπορικής αμαξοστοιχίας που διαπιστώθηκαν από την αστυνομία κατά το άνοιγμά τους στον εμπορικό σταθμό Θεσσαλονίκης.
- Η σειρά σχηματισμού του συρμού 63503 συμπίπτει τόσο με τις φωτογραφίες από τον τόπο του δυστυχήματος και τα έγγραφα της Hellenic Train (Πίνακας 1), όσο και με την ανάλυση των παραπάνω βίντεο.
- Οι τρεις πρώτες φορτάμαξες που είναι έμφορτες με λαμαρίνες, έχουν τα πλαϊνά παραπέτα (κάθετοι δοκοί) κατεβασμένα, λόγω του μεγαλύτερου πλάτους των λαμαρινών από αυτό των φορταμαξών και έχουν μόνο τα εμπρόσθια και τα οπίσθια παραπέτα ανασηκωμένα. Αντίθετα, στις υπόλοιπες 10 φορτάμαξες που είναι έμφορτες με container, τα πλαϊνά παραπέτα είναι ανασηκωμένα.
- Σε καμιά από τις φορτάμαξες τόσο αυτές που είναι έμφορτες με λαμαρίνες όσο και σε αυτές που είναι έμφορτες με container, δεν φαίνεται να είναι τοποθετημένα άλλα δοχεία ή βυτία, πέραν του επίσημου φορτίου που είναι οι λαμαρίνες και τα container.
Ανάλυση Ταχύτητας και χρόνου
Αναφερόμενοι στην ανάλυση της ταχύτητας της εμπορικής αμαξοστοιχίας και του χρόνου κατά τον οποίο τραβήχτηκαν τα βίντεο, οι δύο πραγματογνώμονες σημειώνουν πως ανέλυσαν τα καταγραφικά της σήραγγας Πλαταμώνα, της σήραγγας Τεμπών και τα δεδομένα καταγραφής κίνησης της εμπορικής αμαξοστοιχίας που διαθέτουν από τον Ιούνιο του 2023, όταν έλαβαν τα καταγραφικά των δύο μηχανών του τρένου.
Σημειώνουν πως ο χρονογράφος των ηλεκτραμαξών με τα καταγραφικά που υπάρχουν στις σήραγγες έχουν «αμελητέα απόκλιση της τάξης των +/- 2 δευτερολέπτων». Συγκρίνοντας τα δεδομένα, οι κ.κ. Βασιλάκος και Μπατζόπουλος καταλήγουν πως «υπάρχει χρονική ταύτιση του χρονογράφου της ηλεκτράμαξας, μετά την διόρθωση της απόκλισης – υστέρησης του, με την αναγραφόμενη χρονοσήμανση του ελεγχόμενου βιντεοληπτικού υλικού της νότιας εξόδου σήραγγας Πλαταμώνα, η οποία επιβεβαιώνεται πλήρως και από εξωτερικό παρατηρητή (σταθμάρχης Σ.Σ. Ν. Πόρων)».
Αντίθετα για την σήραγγα των Τεμπών, σημειώνουν πως από την σύγκριση του χρονογράφου της αμαξοστοιχίας με τον χρόνο που δείχνουν οι κάμερες της σήραγγας, υπάρχει απόκλιση 1 λεπτού και δέκα δευτερολέπτων. «Η απόκλιση πιθανότατα οφείλεται σε λάθος χρονισμό του καταγραφικού των καμερών και της προπορείας του σχετικά με την ώρα Ελλάδος κατά “00:01:10” αλλά χωρίς την παρουσία εξωτερικού παρατηρητή (σταθμάρχης Σ.Σ Ραφάνης) ή άλλου τεχνικού βοηθήματος δεν μπορεί να επιβεβαιωθεί», γράφουν οι πραγματογνώμονες.
Συμπέρασμα
Έχοντας αναλύσει όλα τα παραπάνω, και συνοδεύοντας την έκθεση με φωτογραφίες-στιγμιότυπα των τριών βίντεο που κατέθεσε η εταιρεία Interstar, Απόστολος Βασιλάκος και Σταύρος Μπατζόπουλος, καταλήγουν στην έκθεση τους πως στο βιντεοληπτικό υλικό «εμφανίζεται η διερχόμενη εμπορική αμαξοστοιχία 63503 που συμμετείχε στο δυστύχημα της 28-2-2023, στο σύνολο της σύνθεσής της και κατά το χρόνο διέλευσής της, έμφορτη μόνο με όσα αναγράφονται στη επίσημη λίστα φορτίου, χωρίς να διακρίνεται οποιοδήποτε άλλο φορτίο επί των φορταμαξών. Η παρούσα έκθεση αφορά την ταυτοποίηση του εικονιζόμενου συρμού με την εμπορική αμαξοστοιχία 63503 χωρίς να πιστοποιεί την γνησιότητα του βιντεοληπτικού υλικού».