«Εσείς πόσα τρόφιμα πετάτε»; Μια ερώτηση που περιγράφει με τον πλέον ανάγλυφο τρόπο ένα από τα μεγαλύτερα περιβαλλοντικά προβλήματα με οικονομικές και κοινωνικές προεκτάσεις, εκείνο της σπατάλης τροφίμων.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο η ΑΒ Βασιλόπουλος με στοχευμένες δράσεις και πρωτοβουλίες επιδιώκει όχι μόνο να μειώσει το δικό της αποτύπωμα αλλά καλεί και τους καταναλωτές να «κάνουν μία παύση» και να «σκεφτούν πόσα πραγματικά τρόφιμα χρειάζονται».
Τους καλεί να αποκτήσουν μια νέα συνήθεια και πριν βάλουν κάτι στο καλάθι τους να αναλογιστούν αν πραγματικά θα καταναλώσουν εγκαίρως το τρόφιμο που πρόκειται να αγοράσουν ή θα καταλήξει στον κάδο των απορριμμάτων.
Η ΑΒ Βασιλόπουλος, φροντίζοντας το περιβάλλον για εμάς και τις επόμενες γενιές, ηγείται μιας κοινής προσπάθειας με το WWF Ελλάς για μείωση της σπατάλης τροφίμων σε ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα, από το αγρόκτημα μέχρι το πιάτο μας.
Με αυτόν τον τρόπο στοχεύουν στο να μετριαστούν οι σοβαρές οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις από τη σπατάλη τροφίμων. Επιπτώσεις που δεν είναι αμελητέες καθώς το κόστος για μια τετραμελή οικογένεια ανέρχεται σε τουλάχιστον 650 ευρώ τον χρόνο, χωρίς να συνυπολογιστεί το κόστος νερού και ηλεκτρισμού για την προετοιμασία των γευμάτων. Σύμφωνα δε, με την ΕΛΣΤΑΤ, το μεγαλύτερο μερίδιο δαπανών στα ελληνικά νοικοκυριά αφορά στα είδη διατροφής.
Χαρακτηριστικό είναι ότι στο τέλος του 2022 η Ελλάδα είχε την τέταρτη χειρότερη επίδοση στην Ε.Ε. ως προς τη σπατάλη τροφίμων, με 87 κιλά ανά άτομο. Σύμφωνα με την Κομισιόν, η οποία αξιοποίησε ως baseline, στοιχεία για την Ελλάδα από την 18μηνη έρευνα της ΑΒ Βασιλόπουλος με το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, τη χώρα μας ξεπερνούσαν μόνο η Πορτογαλία, η Ιταλία και το Λουξεμβούργο, ενώ στον αντίποδα τα ισπανικά νοικοκυριά πετούν μόλις 30 κιλά φαγητού ανά κάτοικο.
Εκτός όμως, από το οικονομικό σκέλος, άλλη μια σημαντική συνέπεια είναι η κατασπατάληση φυσικών πόρων και η έκλυση ποσοτήτων αερίων θερμοκηπίου χωρίς κανένα αντίκρισμα. Για παράδειγμα, αν πετάξουμε 1 κιλό βοδινού κρέατος είναι σαν να πετάμε 15.500 λίτρα νερού που απαιτήθηκαν για την παραγωγή του και να εκλύουμε 30,4 κιλά διοξειδίου του άνθρακα. Και όλα μόνο με 1 κιλό κρέατος.
Το ποσοστό των Ελλήνων που θα πετούσαν ένα τρόφιμο μετά την παρέλευση της «ημερομηνίας ανάλωσης κατά προτίμηση πριν από…» είναι διπλάσιο από τον μέσο όρο στην Ε.Ε. γεγονός που ενισχύει την ανάγκη για μεγαλύτερη ενημέρωση και ευαισθητοποίηση.
Δράσεις και πρωτοβουλίες
Η μείωση της σπατάλης τροφίμων και η υιοθέτηση μιας «πράσινης» συμπεριφοράς δεν συμβάλλει μόνο στην προστασία του περιβάλλοντος αλλά έχει και κοινωνικά οφέλη. Για παράδειγμα η αύξηση των δωρεών κοντόληκτων τροφίμων αποτελεί μία λύση για τους ανθρώπους που έχουν ανάγκη και ειδικά αν σκεφτεί κάποιος ότι το 12,9% του πληθυσμού της Ελλάδας (1,4 εκατομμύρια άτομα) είναι αντιμέτωπα με την επισιτιστική ανασφάλεια.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο η συνεργασία της ΑΒ Βασιλόπουλος με το WWF Ελλάς με δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας αποκτά άλλη βαρύτητα. Το ίδιο συμβαίνει και με τις άλλες πρωτοβουλίες και κινήσεις της ΑΒ προς την κατεύθυνση της μείωσης του food waste, όπως η αύξηση των δωρεών κοντόληκτων τροφίμων μέσω του προγράμματος «Τρόφιμα Αγάπης», η πρώτη συμμαχία για τη μείωση τροφίμων στην Ελλάδα. Με την οργάνωση «Μπορούμε», η 18μηνη έρευνα με το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο για τη σπατάλη τροφίμων στην εφοδιαστική αλυσίδα, από προμηθευτές και πελάτες μέχρι και τις διαδικασίες της ίδιας της ΑΒ.
Η εταιρεία κάνει πράξη τη δέσμευσή του για μείωση του δικού του περιβαλλοντικού αποτυπώματος κατά 50% έως το 2025 και μάχεται για ένα καλύτερο και πιο «πράσινο» μέλλον για τις επόμενες γενιές.
Η μείωση σπατάλης τροφίμων κάνει καλό για τον συνάνθρωπό μας, καλό για το περιβάλλον. «Κάνε λοιπόν και εσύ μια Παύση για Καλό» είναι το σύνθημα της ΑΒ Βασιλόπουλος.