Τη διαβεβαίωση ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης θα παραδοθεί στο κοινό στις 30 Νοεμβρίου και θα λειτουργήσει με ασφάλεια, επανέλαβε ο αρμόδιος Υφυπουργός Υποδομών.
«Δεν υπάρχει η παραμικρή σκέψη για μετάθεση της ημερομηνίας αυτής», δήλωσε ο Νίκος Ταχιάος. Μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό Action 24 ανέφερε ότι παράλληλα με τις δοκιμαστικές διαδρομές (trial run) που ξεκινούν την 1η Νοεμβρίου, βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία των πιστοποιήσεων, προκειμένου το Μετρό να παραδοθεί στους Θεσσαλονικείς απολύτως ασφαλές.
Χωρίς ηλεκτροδηγό αλλά με συνοδό
Σχολιάζοντας τα επίπεδα ασφαλείας με τα οποία θα λειτουργεί το Μετρό Θεσσαλονίκης, ο κ. Ταχιάος επεσήμανε: «Θα παραδοθεί ένα Μετρό με επίπεδο ασφαλείας 4, το οποίο σημαίνει ότι δεν υπάρχει ηλεκτροδηγός. Θα υπάρχουν συνοδοί μέσα στα τρένα οι οποίοι θα εξυπηρετούν τους πολίτες σε πρώτη φάση, και θα μπορούν να εκτελέσουν μία χειροκίνητη λειτουργία, εάν χρειαστεί, για παράδειγμα σε περίπτωση διακοπής ρεύματος, προκειμένου να το μετακινήσουν μέχρι τον επόμενο σταθμό. Από το τρένο θα φαίνεται μόνο η σήραγγα, κανένα τηλεχειριστήριο. Το ίδιο σύστημα υπάρχει σε 48 δίκτυα μετρό σε 40 χώρες στον κόσμο, περίπου 1.350 χλμ. τα οποία εξυπηρετούνται με τον ίδιο τρόπο».
Για τις δοκιμές και τη διαδικασία των πιστοποιήσεων που βρίσκεται σε εξέλιξη, ο κ. Ταχιάος διαβεβαίωσε ότι «η ασφάλεια δεν οφείλεται μόνο στις διαδικασίες που ακολουθούνται, αλλά και στο ότι τη λειτουργία του ανέλαβε η Γάλλο-Ιταλική κοινοπραξία ΤΗΕΜΑ, η οποία λειτουργεί πανομοιότυπο Μετρό στην Κοπεγχάγη, με το ίδιο τροχαίο υλικό, την ίδια τοπολογία σταθμών, με αντίστοιχα συστήματα, αλλά και το Μετρό του Μιλάνο. Είναι άνθρωποι με εμπειρία και ξέρουν από ασφάλεια, θα παραλάβουν ένα εξαιρετικό έργο, που έχει φτιάξει η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Webuild Hitachi, ώστε αυτό να λειτουργήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Οτιδήποτε άλλο ακούγεται είναι φημολογίες των ημερών. Θα υπάρχει πιστοποίηση για τη λειτουργία του και την κατασκευή του από την TUV Rheinland, μία από τις κορυφαίες παγκοσμίως εταιρείες πιστοποίησης».
Σύμφωνα με τον αρμόδιο Υφυπουργό για τις Υποδομές, οι πιθανότητες σφάλματος στο λογισμικό (software) – όχι ατυχήματος – είναι ελάχιστες. «Πρόκειται για ένα κλειστό δίκτυο 5G, το οποίο έχει αδειοδοτηθεί από την Ελληνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και είναι αυτό που καθοδηγεί τα τρένα. Η επικοινωνία γίνεται μεταξύ των τρένων και του Κέντρου Ελέγχου. Ανά πάσα στιγμή, το κάθε τρένο είναι σε θέση να γνωρίζει το προηγούμενο και το επόμενο και ανάλογα αυτό – προγραμματίζεται και μέσω του Κέντρου Λειτουργίας γίνεται η μετακίνηση τους».
«Πολυτελές σαλόνι οι αποβάθρες»
Ο κ. Ταχιάος αναφέρθηκε και στην εικόνα που θα έχουν οι 13 σταθμοί και οι αποβάθρες. «Την πρώτη ημέρα που θα μπουν οι Θεσσαλονικείς στους σταθμούς του Μετρό στις 30 Νοεμβρίου, και δεν αναφέρομαι στον Σταθμό Βενιζέλου – ένα μνημειακό σταθμό μοναδικό στον κόσμο – θα καταλάβουν ότι η πόλη έχει αλλάξει επίπεδο. Όταν οι επιβάτες θα κατέβουν στις αποβάθρες θα νομίζουν ότι βρίσκονται σε πολυτελές σαλόνι με γυάλινες όψεις».
Οι 13 σταθμοί της Γραμμής 1
Το βασικό τμήμα της Γραμμής 1 περιλαμβάνει 13 σταθμούς. Πρόκειται για τους (από τα δυτικά προς τα ανατολικά): Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός – Δημοκρατίας – Βενιζέλου – Αγία Σοφία – Σιντριβάνι – Πανεπιστήμιο – Παπάφη – Ευκλείδης – Φλέμινγκ – Ανάληψη – 25ης Μαρτίου – Βούλγαρη – Νέα Ελβετία.
Εντός του 2025 θα παραδοθεί προς χρήση η επέκταση προς την Καλαμαριά, με τους εξής σταθμούς: Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη, Μίκρα.