Η Barbie με σύνδρομο Down είναι η τελευταία κούκλα που κυκλοφόρησε από τη Mattel σε μια προσπάθεια να διευρύνει τη γκάμα της.
Η Mattel είχε δεθεί επικρίσεις ότι η παραδοσιακή Barbie δεν αντιπροσώπευε πραγματικές γυναίκες και τα τελευταία χρόνια έχει δημιουργήσει κούκλες Barbie με ακουστικό βαρηκοΐας, προσθετικό μέλος και αναπηρικό καροτσάκι. Στόχος της Mattel ήταν «όλα τα παιδιά να δουν τον εαυτό τους στη Barbie» καθώς και «να παίξουν με κούκλες που δεν μοιάζουν με τον εαυτό τους».
Η αρχική κούκλα Barbie που κυκλοφόρησε το 1959 είχε μακριά, λεπτά πόδια, μικροσκοπική μέση και μακριές ξανθές μπούκλες.
Η νέα Barbie με σύνδρομο Down
Η Barbie αυτή έχει πιο κοντό σκελετό και πιο μακρύ κορμό και το πρόσωπό της είναι πιο στρογγυλό με μικρότερα αυτιά, πιο επίπεδη ρινική επιφάνεια και αμυγδαλωτά μάτια που μπορεί να είναι χαρακτηριστικά γυναικών που έχουν σύνδρομο Down.Το φόρεμα με τα φουσκωτά μανίκια που φορά η νέα Barbie είναι κίτρινο και μπλε, χρώματα που συνδέονται με την επίγνωση του συνδρόμου Down. Αυτή η Barbie έχει επίσης ένα ροζ κρεμαστό κολιέ με τρία σιρίτια που αντιπροσωπεύουν τα τρία αντίγραφα του 21ου χρωμοσώματος, του γενετικού υλικού που προκαλεί τα χαρακτηριστικά που σχετίζονται με το σύνδρομο Down.
Η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος του NDSS Kandi Pickard είπε ότι ήταν τιμή της που εργάστηκε σε αυτό το νέο project.
«Αυτό σημαίνει τόσα πολλά για την κοινότητά μας, που για πρώτη φορά μπορεί να παίξει με μια κούκλα Barbie που να μοιάζει. Δεν πρέπει ποτέ να υποτιμούμε τη δύναμη της εκπροσώπησης. Είναι ένα τεράστιο βήμα προς τα εμπρός για την ένταξη και μια στιγμή που τη γιορτάζουμε».
Η Βρετανίδα μοντέλο Ellie Goldstein, υπέρμαχος της συμπερίληψης, της προβολής και της κατανόησης των ατόμων με σύνδρομο Down, είπε ότι ένιωσε «συγκινημένη» όταν είδε τη Barbie.
«Η διαφορετικότητα είναι σημαντική καθώς οι άνθρωποι πρέπει να βλέπουν περισσότερους ανθρώπους σαν εμένα εκεί έξω στον κόσμο και να μην κρύβονται», πρόσθεσε. Παρόμοιες κινήσεις έχουν κάνει και άλλες εταιρείες παιχνιδιών προκειμένου να προσπαθήσουν να κάνουν τα μοντέλα τους πιο περιεκτικά.
Το 2016, η Lego δημιούργησε την πρώτη της μίνι φιγούρα με αναπηρία – μια νεαρή με καπέλο και αναπηρικό καροτσάκι – μετά από μια καμπάνια του ομίλου #ToyLikeMe με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο.
Πολλοί είχαν επικρίνει την εταιρεία από την Δανία για «υπερβολές στα στερεότυπα για την αναπηρία», επειδή μέχρι τότε ο μόνος χαρακτήρας της που χρησιμοποιούσε αναπηρικό καροτσάκι ήταν ένας ηλικιωμένος άνδρας.
Η εκστρατεία ξεκίνησε για τη δημιουργία περισσότερων παιχνιδιών που θα αντιπροσωπεύουν τα 770.000 παιδιά με ειδικές ανάγκες στο Ηνωμένο Βασίλειο.