Ο σερ Τζιμ Ράτκλιφ θέλει η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ να δημιουργήσει το «Γουέμπλεϊ του Βορρά» στο πλαίσιο φιλόδοξων σχεδίων για ένα εντυπωσιακό νέο Old Trafford.
Ο δισεκατομμυριούχος της Ineos πιστεύει ότι η Βόρεια Αγγλία πρέπει να αποκτήσει ένα γήπεδο παγκόσμιας κλάσης που θα ανταγωνίζεται το στάδιο Wembley του Λονδίνου χωρητικότητας 90.000 θέσεων και θα μπορούσε ακόμη να προσπαθήσει να πιέσει την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου για κεφάλαια προς την κατεύθυνση αυτή.
Πηγές κοντά στον Ράτκλιφ δήλωσαν στην Telegraph Sport: «Πιστεύει ότι ο σύλλογος χρειάζεται ένα απολύτως σύγχρονο, εντυπωσιακό στάδιο. Και πιστεύουμε ότι υπάρχει ένα ισχυρό επιχείρημα για να έχει η χώρα μια κορυφαία μεγάλη εγκατάσταση στο Βορρά – ένα Γουέμπλεϊ του Βορρά».
Η συμφωνία ύψους 1,03 δισεκατομμυρίων λιρών της Ratcliffe για το 28,9% του μετοχικού κεφαλαίου της United αναμένεται να λάβει ρυθμιστική έγκριση μέσα στο επόμενο δεκαπενθήμερο και συνοδεύεται από την εγγύηση πρόσθετων αρχικών επενδύσεων ύψους 237 εκατομμυρίων λιρών για το Old Trafford.
(AP Photo/Scott Heppell)
Γίνεται κατανοητό ότι ο Ράτκλιφ είναι σε γενικές γραμμές αντίθετος στην ιδέα ότι η United θα πρέπει να μετακομίσει, αλλά πιστεύει ότι οι οπαδοί θα ήταν δεκτικοί στην ιδέα ενός νέου γηπέδου παγκόσμιας εμβέλειας σε γη που περιβάλλει άμεσα το Old Trafford, το σπίτι του συλλόγου τα τελευταία 114 χρόνια.
«Το πνευματικό σπίτι είναι σημαντικό», ανέφεραν πηγές. «Πιστεύουμε ότι οι οπαδοί θα ήταν αρκετά ευτυχείς να δεχτούν ένα ολοκαίνουργιο γήπεδο αν μείνουμε εκεί που είμαστε».
Η ανάπλαση και η επέκταση του σημερινού σταδίου – που είναι ένα έργο οκταετούς διάρκειας – παραμένει μία από τις επιλογές που βρίσκονται στο τραπέζι και λέγεται ότι περίπου το 25% του χώρου μέσα στο Old Trafford είναι σήμερα άδειο ή δεν έχει εκμεταλλευτεί σωστά.
Εικόνα: Περιοχή που ανήκει στη Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ / Telegraph
Όμως, οι ειδικοί έχουν εκφράσει ανησυχίες σχετικά με την προοπτική να βρεθεί ο σύλλογος σε μια κατάσταση όπου θα πετάει «καλά χρήματα μετά από κακά», αν επιχειρήσει να επεκτείνει τη νότια κερκίδα και να αναπλάσει τις άλλες πλευρές. «Τελικά, εξακολουθείτε να έχετε ένα κτίριο του 1910», ανέφεραν πηγές.
Αυτό απηχεί τις απόψεις του Chris Lee, διευθύνοντος συμβούλου της Populous, της εταιρείας αρχιτεκτονικού σχεδιασμού που έχει αναλάβει την επίβλεψη του έργου, ο οποίος δήλωσε στην Telegraph Sport τον Δεκέμβριο ότι μια νέα κατασκευή «μπορεί κάλλιστα να αποδειχθεί η πιο αποδοτική λύση».
«Το κτίριο φτάνει στο τέλος της φυσικής του ζωής- οι καλωδιώσεις, οι παροχές ηλεκτρικού ρεύματος, τα πάντα πλησιάζουν στην ημερομηνία λήξης τους», πρόσθεσε ο Lee.
Εικόνα 2: Πώς θα μπορούσε να αλλάξει το Old Trafford – Σχέδιο Α: Κατεδάφιση και ανοικοδόμηση. Το πιο ριζοσπαστικό σχέδιο που εξετάζει η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ θα ήταν να κατεδαφιστεί το Old Trafford και να ξαναχτιστεί στο ίδιο οικόπεδο, αλλά μακριά από τη σιδηροδρομική γραμμή και το κανάλι. Η χωρητικότητα θα μπορούσε να ξεπεράσει τις 90.000 / ABIREBUILDHEALTH.ORG
Εκτιμάται ότι η επέκταση του σημερινού γηπέδου χωρητικότητας 74.000 θέσεων θα μπορούσε να κοστίσει τουλάχιστον 800 εκατομμύρια λίρες και ενδεχομένως περισσότερο, ενώ ένα νέο γήπεδο θα μπορούσε να κοστίσει από 1,5 έως 2 δισεκατομμύρια λίρες.
Οι επικεφαλής έχουν ήδη ξεκινήσει διάλογο με τον Andy Burnham, τον δήμαρχο του Μάντσεστερ, τους επικεφαλής του Συμβουλίου του Trafford και άλλους αξιωματούχους της πόλης σχετικά με το μέλλον του Old Trafford, ενώ παράλληλα έχουν αρχίσει να διερευνούν τις οικονομικές επιλογές.
Ένα πρωτοποριακό νέο γήπεδο και οι δυνατότητες για ένα περιβάλλοντα χωριό αθλητισμού, ψυχαγωγίας και κοινότητας θα δημιουργούσαν θέσεις εργασίας και θα έδιναν τεράστια ώθηση στην τοπική οικονομία και όχι μόνο.
Πηγές ανέφεραν ότι ένα τέτοιο μεγάλο πρόγραμμα ανάπλασης θα μπορούσε να προσελκύσει κυβερνητικά κονδύλια.
Ακόμα και με την οικονομική βοήθεια από το κράτος, όμως, η United θα πρέπει να συγκεντρώσει τεράστια χρηματικά ποσά για να χρηματοδοτήσει ένα τέτοιο έργο.
Εικόνα 3: Σχέδιο Β: Ανάπλαση της νότιας κερκίδας – Μια άλλη επιλογή είναι η ανάπλαση της νότιας κερκίδας, χτίζοντας πάνω και πάνω από την παρακείμενη σιδηροδρομική γραμμή – μια επιλογή που καθίσταται δυνατή χάρη στη σύγχρονη τεχνολογία / ABIREBUILDHEALTH.ORG
Η Ineos βρίσκεται στη διαδικασία κατασκευής ενός νέου εργοστασίου χημικών προϊόντων αξίας 5 δισεκατομμυρίων λιρών στην Αμβέρσα με την ονομασία «Project One» και έχει συνηθίσει να αντλεί κεφάλαια μέσω μεγάλων χρηματοδοτικών συμφωνιών.
Το σημερινό βουνό χρέους της Γιουνάιτεντ έχει γίνει ένα συναισθηματικό θέμα για πολλούς οπαδούς, δεδομένου του τρόπου με τον οποίο οι Γκλέιζερς εξαγόρασαν την ομάδα με μόχλευση το 2005.
Η United θα πρέπει να εξυπηρετήσει το χρέος για ένα νέο ή ανακατασκευασμένο γήπεδο, αλλά οι πηγές δήλωσαν ότι ένα έργο που τελικά συμβάλλει στη μελλοντική ανάπτυξη του συλλόγου θα πρέπει να εξεταστεί μέσα από μια πολύ διαφορετική οπτική γωνία από τη μοχλευμένη εξαγορά των Γκλέιζερς.
«Δεν θα πρέπει να αποτελεί βάρος για τον σύλλογο, διότι ένα νέο γήπεδο θα πρέπει να αποπληρώνει αποτελεσματικά τον εαυτό του», δήλωσαν οι πηγές. «Αν έχεις ένα νέο γήπεδο 90.000 θέσεων, έχεις 20.000 νέους ανθρώπους που πληρώνουν για το γήπεδο αυτό».
Θα πρέπει να διερευνηθούν οι διαθέσιμες επιλογές χρηματοδότησης της Γιουνάιτεντ, αλλά μια πρόταση ήταν η δημιουργία μιας ξεχωριστής εταιρείας ανάπτυξης του σταδίου, η οποία θα μπορούσε να δει τον σύλλογο να πληρώνει ουσιαστικά ενοίκιο για τη χρήση του σταδίου για μια συμφωνημένη περίοδο μέχρι να γίνει δικό του.
Το Ολντ Τράφορντ δεν έχει επιλεγεί μεταξύ των χώρων διεξαγωγής των τελικών του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος που το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ιρλανδία πρόκειται να φιλοξενήσουν το 2028. Μετά από διαβουλεύσεις μεταξύ της Γιουνάιτεντ και της Ποδοσφαιρικής Ομοσπονδίας πέρυσι, συμφωνήθηκε αμοιβαία ότι το γήπεδο δεν θα έπρεπε να συμπεριληφθεί λόγω της προοπτικής εργασιών ανάπλασης.
Ο 71χρονος Ράτκλιφ αναμένεται να αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο των ποδοσφαιρικών δραστηριοτήτων ως μέρος της συμφωνίας του για μειοψηφικό πακέτο μετοχών, αλλά οι Γκλέιζερς συμφώνησαν έκτοτε ότι η Ineos θα πρέπει να έχει ευρύτερη επιρροή που θα περιλαμβάνει βασικές αποφάσεις σε ολόκληρη την επιχείρηση.
Το μέλλον του Old Trafford είναι το κυριότερο από αυτά και ο Ράτκλιφ, οπαδός της United από παιδί, ο οποίος κατάγεται από το Failsworth κοντά στο Oldham, επιθυμεί να διαδραματίσει αποφασιστικό ρόλο στην προώθηση του.
Γιατί η κυβέρνηση να δώσει δημόσιο χρήμα στην United;
Με τις εκλογές φέτος, ένα βασικό πεδίο μάχης για την κυβέρνηση και την αντιπολίτευση θα είναι τα ανταγωνιστικά οράματα για την υποσχόμενη αναζωογόνηση του βορρά. Η Εθνική Επιτροπή Υποδομών (National Infrastructure Commission – NIC) δήλωσε στους υπουργούς ήδη φέτος ότι «το Ηνωμένο Βασίλειο πρέπει να αντιμετωπίσει την επίμονη αργή οικονομική ανάπτυξη και τις παγιωμένες περιφερειακές ανισότητες».
Η κυβέρνηση έχει αποφασίσει τις κατανομές για τον τρίτο και τελευταίο γύρο του ταμείου εξισορρόπησης ύψους 4,8 δισεκατομμυρίων λιρών, το οποίο ανακοινώθηκε για πρώτη φορά τον Οκτώβριο του 2021, αλλά η πλειονότητα των συμβουλίων δεν έχει ακόμη δαπανήσει τα προηγούμενα κονδύλια που έλαβε.
Ενδέχεται επίσης να έχουν απομείνει κονδύλια μετά την κατάργηση του βόρειου σκέλους του HS2 από τον Ρίσι Σουνάκ, την οποία ακολούθησε η υπόσχεση να κατευθυνθούν 36 δισεκατομμύρια λίρες σε μεταφορές στα Μίντλαντς και τον Βορρά. Το μέλλον του μέτρου είναι ασαφές, αλλά τόσο η κυβέρνηση όσο και οι Εργατικοί έχουν επανειλημμένα περιγράψει τις φιλοδοξίες τους να αποκαταστήσουν την ισορροπία του πλούτου μεταξύ βορρά και νότου, καθώς στοχεύουν σε ψήφους αυτό το καλοκαίρι.
Το «Levelling-up and Regeneration Act» έγινε νόμος στις 26 Οκτωβρίου του περασμένου έτους, ενθαρρύνοντας περισσότερα συμβούλια να θέσουν σε εφαρμογή σχέδια που θα επιτρέψουν την κατασκευή νέων κατοικιών. Για να επωφεληθεί το Old Trafford, θα πρέπει να συμπεριληφθεί σε ένα ευρύτερο όραμα για την αναγέννηση των κοινοτήτων που έχουν μείνει πίσω.
Σε τι θα διέφερε αυτό από τη συμφωνία του City για το γήπεδο;
Η Γιουνάιτεντ δεν θα είναι ο πρώτος σύλλογος στο Μάντσεστερ που θα επωφεληθεί από εγκαταστάσεις που κατασκευάστηκαν με δημόσιο χρήμα. Οι αντίπαλοί τους, που ανήκουν στο Αμπού Ντάμπι, η Σίτι είναι ενοικιαστές του Etihad, πρώην γνωστό ως City of Manchester Stadium, ένα γήπεδο 48.000 θέσεων που χτίστηκε για τους Κοινοπολιτειακούς Αγώνες του 2002. Περίπου 78 εκατομμύρια λίρες από την εθνική λοταρία και 49 εκατομμύρια λίρες από το δημοτικό συμβούλιο του Μάντσεστερ συνέβαλαν στην κατασκευή του και μετατράπηκε σε ποδοσφαιρικό γήπεδο επίσης με έξοδα του δημοσίου.
Η βασική διαφορά είναι ότι η Γιουνάιτεντ θα διατηρήσει την ιδιοκτησία του σταδίου, ενώ η Σίτι, παρά τις μεγάλες επενδύσεις σε πρόσφατες βελτιώσεις του σταδίου και τη συμφωνία για τα δικαιώματα ονομασίας, διατηρεί μια συμφωνία μίσθωσης με το Συμβούλιο της πόλης του Μάντσεστερ σε «πλήρως επισκευαστική» βάση, σύμφωνα με την οποία τώρα όλα τα λειτουργικά, συντηρητικά και μελλοντικά κεφαλαιουχικά έξοδα βαρύνουν τον σύλλογο.