Σε ισχύ τέθηκε από χθες το νέο ευρωπαϊκό κανονιστικό πλαίσιο σύμφωνα με το οποίο οι μεγάλες ψηφιακές πλατφόρμες και οι μηχανές αναζήτησης θα πρέπει να αφαιρούν το παράνομο περιεχόμενο από τους ιστότοπους πιο γρήγορα από ότι στο παρελθόν.
Όπως αναφέρει η Deutsche Welle, πλέον τα πράγματα για τις ψηφιακές πλατφόρμες όπως το Facebook, το TikTok και την Google θα είναι πιο αυστηρά αναφορικά με το παράνομο περιεχόμενο που κυκλοφορεί στο διαδίκτυο, με όσους δεν τηρήσουν τους περιορισμούς να βρίσκονται αντιμέτωποι με βαριά πρόστιμα.
Στόχος του κανονισμού για τις ψηφιακές πλατφόρμες που ενέκρινε πέρσι η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι να διασφαλιστεί ότι οι τεχνολογικοί κολοσσοί και οι μηχανές αναζήτησης θα αφαιρούν το παράνομο περιεχόμενο από σχετιζόμενους ιστότοπους πιο γρήγορα από ότι στο παρελθόν και θα είναι ευκολότερο για τους χρήστες να αναφέρουν παρόμοιο περιεχόμενο.
Οι νέες ρυθμίσεις αφορούν κυρίως πολύ μεγάλες πλατφόρμες και μηχανές αναζήτησης με πάνω από 45 εκατομμύρια χρήστες το μήνα. Η ΕΕ κατέταξε 19 εταιρείες ως «πολύ μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες» και «πολύ μεγάλες διαδικτυακές μηχανές αναζήτησης». Ανάμεσα τους το Twitter, το Facebook, το Instagram, το TikTok και πολλές υπηρεσίες της Google, αλλά και σελίδες όπως το Zalando, η Wikipedia, το Booking.com, το Amazon Marketplace και το Apple App Store. Οι διεθνείς κολοσσοί είχαν τέσσερις μήνες στη διάθεσή τους για να εφαρμόσουν την οδηγία της ΕΕ.
Αναλυτικά, η λίστα έχει ως εξής:
Πολύ μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες:
- Alibaba AliExpress
- Amazon Store
- Apple AppStore
- Booking.com
- Google Play
- Χάρτες Google
- Google Shopping
- Snapchat
- TikTok
- Wikipedia
- YouTube
- Zalando
Πολύ μεγάλες μηχανές αναζήτησης:
Τι ακριβώς αλλάζει στις ψηφιακές πλατφόρμες
Στο μέλλον, οι όροι και οι προϋποθέσεις θα πρέπει να διατυπωθούν με τέτοιο τρόπο ώστε όλοι να τις καταλαβαίνουν και οι εταιρείες να αφαιρούν από τις ιστοσελίδες τους για παράδειγμα πλαστά προϊόντα ή επικίνδυνα παιχνίδια.
Επίσης, θα πρέπει ανάλογα να προειδοποιούν τους αγοραστές. Οι πλατφόρμες και οι μηχανές αναζήτησης δεν θα διαγράφουν μόνο παράνομες αναρτήσεις αλλά θα συντάσσουν και λεπτομερή έκθεση στην Κομισιόν για τους κινδύνους που υπάρχουν για τους πολίτες.
Το Snapchat ή το YouTube για παράδειγμα, θα πρέπει να ελέγχουν εάν η προσφορά τους προωθεί τη βία στον κυβερνοχώρο ή υπονομεύει την ελευθερία του λόγου ή εάν ο αλγόριθμός του επηρεάζει αρνητικά την ψυχική υγεία. Οι εταιρείες θα πρέπει αναλόγως να δράσουν.
Παράλληλα, απαγορεύονται και οι στοχευμένες διαφημίσεις εάν αφορούν ευαίσθητα θέματα, όπως είναι η θρησκεία ή οι πολιτικές πεποιθήσεις. Ακόμη προσωπικά δεδομένα παιδιών απαγορεύεται να συλλέγονται πλέον για διαφημιστικούς σκοπούς.
Τι λένε οι ψηφιακές πλατφόρμες
Το Meta, με τις ναυαρχίδες του Facebook και Instagram, έχει μια ομάδα 1.000 ατόμων που εργάζεται γύρω από τον Κανονισμό για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες στην ΕΕ.
Η Google υποσχέθηκε επίσης περισσότερη διαφάνεια. Το TikTok είχε ήδη ανακοινώσει πριν από μερικές εβδομάδες έναν λιγότερο εξατομικευμένο αλγόριθμο και περισσότερη διαφάνεια σχετικά με τις διαφημίσεις στην πλατφόρμα του.
Δεν είναι όμως όλοι οι τεχνολογικοί γίγαντες πρόθυμοι να αποδεχθούν τους κανόνες. Η Amazon και η Zalando έχουν ήδη καταθέσει αγωγές και υποστηρίζουν ότι οι κανόνες δεν ισχύουν για αυτούς διότι είναι καθαρά εμπορικές πλατφόρμες.
Εάν οι εταιρείες δεν συμμορφώνονται στο μέλλον με τις απαιτήσεις της ΕΕ, θα αντιμετωπίζουν χρηματικά πρόστιμα που θα ανέρχονται στο 6% των ετήσιων παγκόσμιων πωλήσεων.