Η νέα Ψηφιακή Κάρτα ΔΥΠΑ σηματοδοτεί την κατάργηση της έντυπης μορφής της κάρτας ανεργίας, η οποία θα είναι πλέον διαθέσιμη ψηφιακά από την εφαρμογή του Gov.gr, Wallet. Στην digital μορφή της, η κάρτα θα είναι διασυνδεδεμένη και θα ενημερώνεται καθημερινά από το Ψηφιακό Μητρώο, ώστε να υπάρχει σαφήνεια για το ποιος δικαιούται ποια επιδόματα.
Μέσω του μηχανισμού επαλήθευσης Gov.gr Wallet, θα είναι εύκολα αντιληπτό το τι είδους παροχές, επιδόματα, βοηθήματα ή διευκολύνσεις θα δικαιούται ο εκάστοτε κάτοχος της νέας Ψηφιακής Κάρτας Ανεργίας.
Τη χρηματική παροχή, ύψους 300 ευρώ, πρόκειται να ξεκινήσουν να λαμβάνουν εφάπαξ από τις αρχές του 2023 περίπου 160-170.000 μακροχρόνια (πάνω από πέντε χρόνια) άνεργοι που καταρτίζουν Ψηφιακό Ατομικό Σχέδιο Δράσης, ενεργοποιώντας την αναζήτηση εργασίας.
Οι υπηρεσίες της ΔΥΠΑ έχουν ήδη ξεκινήσει την προεργασία για την προσέγγιση των εν λόγω αναζητούντων εργασία, οι οποίοι υπολογίζονται σε 160-170.000 και θα πρέπει το επόμενο διάστημα να κλείσουν ραντεβού στην ψηφιακή πλατφόρμα της ΔΥΠΑ myDYPAlive ή στο τοπικό Κέντρο Προώθησης Απασχόλησης με τον εργασιακό σύμβουλό τους.
Τα εισοδηματικά κριτήρια για την καταβολή των παροχών της ΔΥΠΑ, καθώς και τα νέα ψηφιακά εργαλεία υποστήριξης των ανέργων τέθηκαν σε ισχύ, καθώς ολοκληρώθηκε η διαδικασία μετάπτωσης των υφιστάμενων μητρώων ανεργίας, που τηρούσε η ΔΥΠΑ, στο νέο Ψηφιακό Μητρώο ΔΥΠΑ του άρθρου 18 του ν. 4921/2022. Η σχετική Υπουργική Απόφαση δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης την Πέμπτη 29/12/2022 (ΦΕΚ Β’ 6867).
Με το νέο σύστημα, το πλαίσιο απονομής των παροχών γίνεται πιο διαφανές και αποδοτικό, καθώς διασφαλίζεται ότι οι πόροι θα διατίθενται στους εγγεγραμμένους στο Μητρώο που έχουν πραγματικά ανάγκη, ενώ διευκολύνεται η αναζήτηση και εύρεση εργασίας.
Ειδικότερα, με την δημοσίευση της απόφασης τέθηκαν σε πλήρη εφαρμογή οι διατάξεις που προβλέπουν:
- Θέσπιση νέων ψηφιακών εργαλείων για την εξυπηρέτηση των πολιτών, που είναι:
Α) Το νέο Ψηφιακό Μητρώο ΔΥΠΑ, το οποίο ενοποιεί και ψηφιοποιεί όλες τις διαδικασίες ένταξης στο μητρώο και διευκολύνει τόσο τη διαχείριση των λογαριασμών που διατηρούν στη ΔΥΠΑ οι αναζητούντες εργασία όσο και την επεξεργασία των δεδομένων τους από τη ΔΥΠΑ. Η λειτουργία του ψηφιακού μητρώου είναι το πρώτο βήμα ώστε σταδιακά να ακολουθήσει μια διαφορετική πιο εξατομικευμένη και φιλική προς το χρήστη εμπειρία ψηφιακής εξυπηρέτησης με τη ΔΥΠΑ.
Β) Το νέο Ψηφιακό Ατομικό Σχέδιο Δράσης (ΑΣΔ), που απαιτεί πλέον τη συναίνεση του αναζητούντος εργασία και του συμβούλου εργασίας για τον καθορισμό των δράσεων και του χρονοδιαγράμματος αυτών σχετικά με την εύρεση της κατάλληλης για εκείνους θέση εργασίας. Το ΑΣΔ, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει τα προσωπικά χαρακτηριστικά, το επαγγελματικό προφίλ και τους επαγγελματικούς στόχους, καθώς και τις ενέργειες που πρέπει να κάνει ο αναζητών εργασία για να βρει δουλειά.
Γ) Η νέα Ψηφιακή Κάρτα ΔΥΠΑ, που σηματοδοτεί την κατάργηση της έντυπης μορφής της κάρτας ανεργίας και τη δημιουργία μιας νέας ψηφιακής κάρτας διαθέσιμης από την εφαρμογή του Gov.gr Wallet η οποία θα είναι διασυνδεδεμένη και θα ενημερώνεται καθημερινά από το Ψηφιακό Μητρώο ώστε να υπάρχει σαφήνεια για το ποιος δικαιούται ποια επιδόματα. Μέσω του μηχανισμού επαλήθευσης Gov.gr Wallet, θα είναι εύκολα αντιληπτό το τί είδους παροχές, επιδόματα, βοηθήματα ή διευκολύνσεις θα δικαιούται ο εκάστοτε κάτοχος της νέας Ψηφιακής Κάρτας Ανεργίας. Η νέα Ψηφιακή Κάρτα Ανεργίας ΔΥΠΑ θα είναι διαθέσιμη από την ερχόμενη Δευτέρα μέσα από την εφαρμογή Gov.gr Wallet.
- Προβλέπεται επίσης καθιέρωση εισοδηματικών κριτηρίων στις περισσότερες παροχές, επιδόματα, βοηθήματα ή διευκολύνσεις της ΔΥΠΑ (όπως το Ειδικό βοήθημα μετά τη λήξη της τακτικής επιδότησης ανεργίας, το βοήθημα μετά από 3μηνη παραμονή στο Μητρώο Ανέργων, τα Προγράμματα Κοινωνικού Τουρισμού, Θεαμάτων, αγοράς βιβλίων, η ελεύθερη είσοδος σε αρχαιολογικούς χώρους/ μουσεία κ.ά.) για τους μακροχρόνια ανέργους (12+ μήνες εγγεγραμμένης ανεργίας) με την εξαίρεση φυσικά των επιδομάτων ανεργίας καθώς και του ειδικού εποχιακού βοηθήματος. Τα εισοδηματικά κριτήρια που θα εφαρμοστούν είναι εκείνα που ισχύουν για το επίδομα θέρμανσης τα οποία σήμερα είναι:
- οικογενειακό εισόδημα έως 16.000 ευρώ για άγαμους, σε κατάσταση χηρείας, εν διαστάσει,
- οικογενειακό εισόδημα έως 24.000 ευρώ για έγγαμους ή μέρη συμφώνου συμβίωσης προσαυξανόμενο κατά 3.000 ευρώ για κάθε παιδί,
- οικογενειακό εισόδημα έως 27.000 ευρώ για μονογονείς, συν επιπλέον 3.000 ευρώ για κάθε παιδί μετά το πρώτο.
- Ενεργοποίηση ενός συστήματος αμοιβαίων υποχρεώσεων αναζητούντων εργασία και ΔΥΠΑ που δημιουργεί συγκεκριμένα δικαιώματα και υποχρεώσεις συμπεριφοράς ή και σε συνέπειες που μπορεί να οδηγήσουν έως και τη διαγραφή του αναζητούντος εργασία από το νέο Ψηφιακό Μητρώο ΔΥΠΑ. Συγκεκριμένα προβλέπεται διαγραφή από το Ψηφιακό Μητρώο για δύο χρόνια στις περιπτώσεις που ο εγγεγραμμένος αρνηθεί τρεις κατάλληλες θέσεις εργασίας (που αντιστοιχούν στα προσόντα, τις δεξιότητες, τον τόπο κατοικίας κ.λπ.) και για έξι μήνες σε περίπτωση άρνησης συμμετοχής σε δράση κατάρτισης.
- Θεσμοθέτηση του επιδόματος εργασίας για τους επιδοτούμενους ανέργους που βρίσκουν δουλειά πριν να λήξει η περίοδος επιδότησής τους. Ειδικότερα, για πρώτη φορά, θεσπίζεται επίδομα εργασίας για τους επιδοτούμενους ανέργους που βρίσκουν εργασία και το οποίο ισούται με το 50% του επιδόματος ανεργίας και καταβάλλεται για όσο διάστημα απομένει μέχρι τη λήξη του. Το επίδομα εργασίας αναμένεται να λειτουργήσει ως ισχυρό κίνητρο και επιβράβευση για την ταχύτερη επανένταξη στην αγορά εργασίας.
- Απονομή εφάπαξ οικονομικής ενίσχυσης ύψους έως 300€ ως μέτρο ενεργοποίησης των μακροχρόνια ανέργων που παραμένουν εγγεγραμμένοι στο μητρώο ανέργων της ΔΥΠΑ για 5 και πλέον έτη με σκοπό τη δημιουργία ενός επικαιροποιημένου Ψηφιακού ΑΣΔ βάσει του οποίου θα μπορούν να κατευθυνθούν άμεσα σε δράσεις ανάπτυξης της απασχολησιμότητάς τους (π.χ. επαγγελματική κατάρτιση) ή και εύρεσης εργασίας.
Δείτε τη νέα Ψηφιακή Κάρτα Ανεργίας της ΔΥΠΑ:
Πότε προβλέπεται διαγραφή ανέργων από το Μητρώο
Η εγγραφή στο Ψηφιακό Μητρώο συνεπάγεται αμοιβαίες υποχρεώσεις για την ΔΥΠΑ και τους εγγεγραμμένους σε αυτό. Η μεν ΔΥΠΑ καταβάλλει τα επιδόματα που δικαιούνται, προτείνει θέσεις εργασίας και προγράμματα κατάρτισης, παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες, συνδράμει στη σύνταξη του Ψηφιακού Ατομικού Σχεδίου Δράσης, κ.α., ο δε εγγεγραμμένος στο Ψηφιακό Μητρώο οφείλει να αναζητά ενεργά εργασία, να συμμετέχει στα προγράμματα κατάρτισης που του υποδεικνύει η ΔΥΠΑ, να αποδέχεται τις θέσεις εργασίας που του προτείνονται και να συνεργάζεται με τον εργασιακό σύμβουλο.
Σύμφωνα με τον νόμο, η άρνηση τριών κατάλληλων θέσεων εργασίας (ως κατάλληλη ορίζεται η θέση που αντιστοιχεί στην επαγγελματική ειδικότητα, στις γνώσεις, δεξιότητες, ικανότητες, στα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, στους επαγγελματικούς στόχους και στον τόπο μόνιμης κατοικίας του αναζητούντος εργασία) συνεπάγεται διαγραφή από το Ψηφιακό Μητρώο για δύο χρόνια , ενώ η άρνηση συμμετοχής σε δράση κατάρτισης συνεπάγεται διαγραφή από το Ψηφιακό Μητρώο για έξι μήνες, παράλληλα με τη διακοπή καταβολής παροχών και για τις δύο περιπτώσεις.
Οι ρυθμίσεις αυτές βασίζονται στις αντίστοιχες πρακτικές των υπηρεσιών Απασχόλησης ευρωπαϊκών χωρών (όπως η Αυστρία, το Βέλγιο, η Δανία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιρλανδία, η Νορβηγία, η Σουηδία), ενεργοποιούν υφιστάμενη παλαιότερη νομοθεσία και αποσκοπούν στην πρόληψη φαινομένων κατάχρησης από όσους επωφελούνται από τις παροχές της ΔΥΠΑ χωρίς να αναζητούν εργασία.
Τι πρέπει να γνωρίζουν οι άνεργοι για επίδομα εργασίας 300 ευρώ και τις νέες ψηφιακές εφαρμογές της ΔΥΠΑ
Οι υπουργικές αποφάσεις για τη Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (ΔΥΠΑ) αναλύονται μέσα από εννέα ερωτήσεις και απαντήσεις. Όπως επισημαίνει το υπουργείο Εργασίας, ο στόχος είναι να γίνει πιο διαφανές και αποδοτικό το σύστημα απονομής παροχών που καταβάλλει η ΔΥΠΑ, ώστε να διασφαλίζεται ότι θα κατευθύνονται σε εκείνους που έχουν πραγματικά ανάγκη και να διευκολυνθεί η καθημερινότητα των ανέργων και η προσπάθειά τους να βρουν δουλειά.
Μεταξύ άλλων, αναφέρονται και οι νέες ψηφιακές εφαρμογές της ΔΥΠΑ, που είναι η Ψηφιακή Κάρτα ΔΥΠΑ και το Ψηφιακό Ατομικό Σχέδιο Δράσης, που τίθενται στη διάθεση των ανέργων, μέσω του Ψηφιακού Μητρώου ΔΥΠΑ.
Ακολουθούν οι ερωτήσεις-απαντήσεις:
1. Ποιος είναι ο στόχος των αλλαγών που εισάγονται με τις υπουργικές αποφάσεις για τη ΔΥΠΑ;
Ο στόχος είναι αφενός να γίνει πιο διαφανές και αποδοτικό το σύστημα απονομής παροχών που καταβάλλει η ΔΥΠΑ, ώστε να διασφαλίζεται ότι θα κατευθύνονται σε εκείνους που έχουν πραγματικά ανάγκη και αφετέρου να διευκολυνθεί η καθημερινότητα των ανέργων και η προσπάθειά τους να βρουν δουλειά.
Σε αυτό το πλαίσιο θεσπίζονται εισοδηματικά κριτήρια για την παροχή ωφελημάτων, εκτός του επιδόματος ανεργίας, στους εγγεγραμμένους στο μητρώο ΔΥΠΑ, ενεργοποιείται η προσωρινή διαγραφή από το μητρώο, μετά από τρεις αρνήσεις κατάλληλων θέσεων εργασίας, ενώ θεσπίζονται επίδομα εργασίας για επιδοτούμενους ανέργους που βρίσκουν δουλειά και μπόνους για τους μακροχρόνια ανέργους που αναζητούν ενεργά εργασία.
Έτσι, τα χρήματα των φορολογουμένων, πολλοί από τους οποίους έχουν χαμηλότερα εισοδήματα από τους εν λόγω εγγεγραμμένους στο μητρώο ανεργίας, θα πηγαίνουν εκεί που θα πιάνουν πραγματικά τόπο.
Παράλληλα, τίθενται στη διάθεση των ανέργων τα νέα ψηφιακά εργαλεία της ΔΥΠΑ, που προβλέπει ο νόμος 4921/2022 («Δουλειές Ξανά-Αναδιοργάνωση της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης»).
2. Ποιες είναι οι νέες ψηφιακές εφαρμογές της ΔΥΠΑ, από πότε θα είναι διαθέσιμες στους δικαιούχους και με ποιον τρόπο τους διευκολύνουν;
Είναι η Ψηφιακή Κάρτα ΔΥΠΑ και το Ψηφιακό Ατομικό Σχέδιο Δράσης, που τίθενται στη διάθεση των ανέργων, μέσω του Ψηφιακού Μητρώου ΔΥΠΑ.
Το Ψηφιακό Μητρώο αποτελεί τη μετεξέλιξη του υφιστάμενου μητρώου της ΔΥΠΑ, στο οποίο θα μεταφερθούν αυτόματα, χωρίς να απαιτείται καμία δική τους ενέργεια, όλοι οι εγγεγραμμένοι. Το Μητρώο περιλαμβάνει τα στοιχεία που αποτελούν το βιογραφικό του αναζητούντος εργασία.
Η Ψηφιακή Κάρτα αντικαθιστά την έντυπη και θα είναι διαθέσιμη σε μορφή ψηφιακής εφαρμογής, μέχρι το τέλος του έτους. Η Κάρτα θα είναι διασυνδεδεμένη με το Ψηφιακό Μητρώο, ούτως ώστε οι κάτοχοι της Κάρτας με την επίδειξή της να αποδεικνύουν στους επιμέρους φορείς του Δημόσιου ή του ιδιωτικού τομέα ότι είναι δικαιούχοι των παροχών, επιδομάτων, κ.λπ., που προβλέπονται κατά περίπτωση.
Το Ψηφιακό Ατομικό Σχέδιο Δράσης θα περιλαμβάνει το προφίλ, την προϋπηρεσία, τους στόχους και τις ενέργειες που πρέπει να κάνει ο αναζητών εργασία, για να βρει δουλειά. Το περιεχόμενό του θα συμφωνείται ανάμεσα στον εργασιακό σύμβουλο της ΔΥΠΑ και τον αναζητούντα εργασία και θα αναθεωρείται τουλάχιστον στους 6, 12 και 18 μήνες, εφόσον ο άνεργος δεν βρίσκει δουλειά.
3. Με ποιον τρόπο αντιμετωπίζετε τα φαινόμενα κατάχρησης;
Με τη θέσπιση εισοδηματικών κριτηρίων, προκειμένου να συνεχίσει ένας εγγεγραμμένος στο Ψηφιακό Μητρώο ΔΥΠΑ να απολαμβάνει τα βοηθήματα, παροχές και διευκολύνσεις, που έχει θεσπίσει η Πολιτεία για ανέργους και αναζητούντες εργασία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, που έχουν παρουσιαστεί, ένας στους τρεις μακροχρόνια ανέργους είναι εγγεγραμμένος στα μητρώα της ΔΥΠΑ για περισσότερα από πέντε χρόνια, ενώ 40.000 άτομα που είναι εγγεγραμμένα στο μητρώο για περισσότερο από έναν χρόνο, έχουν ετήσιο εισόδημα πάνω από 20.000 ευρώ.
Από αυτούς:
– Οι 13.000 έχουν εισόδημα πάνω από 30.000 ευρώ.
– Περισσότεροι από 15.000 είναι εγγεγραμμένοι στο μητρώο για πάνω από πέντε χρόνια.
– 1.232 με εισόδημα πάνω από 30.000 ευρώ είναι εγγεγραμμένοι στο μητρώο για πάνω από 10 χρόνια.
Εξάλλου, έρευνα στο μητρώο του Οργανισμού αποκάλυψε συγκεκριμένες περιπτώσεις ατόμων που παραμένουν μέχρι και… 20 χρόνια (240 μήνες) εγγεγραμμένοι στον ΟΑΕΔ, ενώ δηλώνουν εισοδήματα εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ ετησίως και διαμένουν σε ακριβές περιοχές.
Είναι γεγονός δε ότι, ενώ μειώνεται σταθερά η ανεργία, δεν μειώνονται αντίστοιχα οι εγγεγραμμένοι στο μητρώο της ΔΥΠΑ.
Τα εισοδηματικά κριτήρια, που ισχύουν, είναι τα εκάστοτε κριτήρια που εφαρμόζονται για τη χορήγηση του επιδόματος θέρμανσης, δηλαδή:
-Οικογενειακό εισόδημα έως 16.000 ευρώ για άγαμους, σε κατάσταση χηρείας, εν διαστάσει.
– Οικογενειακό εισόδημα έως 24.000 ευρώ για έγγαμους ή μέρη συμφώνου συμβίωσης, προσαυξανόμενο κατά 3.000 ευρώ για κάθε παιδί.
– Οικογενειακό εισόδημα έως 27.000 ευρώ για μονογονείς, συν επιπλέον 3.000 ευρώ για κάθε παιδί μετά το πρώτο.
4. Δηλαδή όποιος έχει υψηλότερο εισόδημα από αυτά τα όρια θα διαγράφεται από το Μητρώο της ΔΥΠΑ και δεν θα δικαιούται επίδομα ανεργίας;
Η απάντηση είναι κατηγορηματικά όχι και στα δύο. Πρώτον, η εξαίρεση από τις παροχές δεν σημαίνει διαγραφή από το Ψηφιακό Μητρώο ΔΥΠΑ ούτε εξαίρεση από τις λοιπές υπηρεσίες (συμβουλευτικής, κατάρτισης, επιδοτούμενες θέσεις εργασίας, κ.λπ.) που παρέχει η ΔΥΠΑ στους αναζητούντες εργασία. Δεύτερον, το επίδομα ανεργίας θα συνεχίσει να καταβάλλεται, όπως τώρα, χωρίς εισοδηματικά κριτήρια.
5. Συνεπώς, ποιες είναι οι παροχές που δεν θα διατηρηθούν για τα υψηλά εισοδήματα και ποιες εκείνες που διατηρούνται ως έχουν;
Είναι αυτές που αναφέρονται στον επισυναπτόμενο πίνακα.
6. Τι είναι το επίδομα εργασίας και γιατί θεσπίζεται;
Για τους ανέργους που βρίσκουν εργασία, ενόσω εισπράττουν το επίδομα ανεργίας ή το βοήθημα ανεργίας αυτοαπασχολούμενων, θα συνεχίσει να καταβάλλεται το 50% του επιδόματος ανεργίας για όσο διάστημα απομένει μέχρι τη λήξη του.
Για παράδειγμα, αν ο άνεργος βρει δουλειά πέντε μήνες μετά την έναρξη της επιδότησής του, που του έχει εγκριθεί για 12 μήνες, θα συνεχίσει να εισπράττει το 50% του επιδόματος ανεργίας για άλλους επτά μήνες.
Στόχος της ρύθμισης είναι να δοθεί ισχυρό κίνητρο στους επιδοτούμενους ανέργους που έχασαν τη δουλειά τους, πριν από μικρό σχετικά χρονικό διάστημα, να βρουν εργασία και να στηριχθούν με πρόσθετο εισόδημα εκείνοι που πραγματικά αναζητούν και βρίσκουν δουλειά.
7. Τι είναι το μπόνους για τους μακροχρόνια ανέργους και ποιον σκοπό υπηρετεί;
Προβλέπεται η καταβολή εφάπαξ χρηματικής παροχής, ύψους 300 ευρώ, στους μακροχρόνια (πάνω από πέντε χρόνια) ανέργους που καταρτίζουν Ψηφιακό Ατομικό Σχέδιο Δράσης, ενεργοποιώντας έτσι έμπρακτα την αναζήτηση εργασίας.
Πρόκειται για ένα ακόμη κίνητρο προς τη συγκεκριμένη ομάδα, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η αποξένωση μεταξύ ΔΥΠΑ και μακροχρόνια ανέργων, να αποκατασταθεί η επαφή τους τόσο με τη ΔΥΠΑ όσο και με την αγορά εργασίας και ακόμη είναι να διαπιστωθεί ποιοι παραμένουν όντως μακροχρόνια άνεργοι και ενδιαφέρονται πραγματικά για μία θέση εργασίας. Δηλαδή, η επανενεργοποίηση στην αναζήτηση εργασίας όσων είναι αποκομμένοι για μεγάλο διάστημα από την αγορά εργασίας.
Οι υπηρεσίες της ΔΥΠΑ έχουν ήδη ξεκινήσει την προεργασία για την προσέγγιση των εν λόγω αναζητούντων εργασία, οι οποίοι υπολογίζονται σε 160-170.000 και θα πρέπει το επόμενο διάστημα να κλείσουν ραντεβού στην ψηφιακή πλατφόρμα της ΔΥΠΑ myDYPAlive ή στο τοπικό Κέντρο Προώθησης Απασχόλησης με τον εργασιακό σύμβουλό τους.
8. Γιατί διαγράφονται από τα μητρώα της ΔΥΠΑ άνεργοι που αρνούνται θέσεις εργασίας από τη ΔΥΠΑ;
Με τη ρύθμιση αυτή, η Ελλάδα ευθυγραμμίζεται με τους επίσημους ορισμούς της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας, αλλά και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με τους οποίους οι πολιτικές προώθησης της απασχόλησης στηρίζονται στην έννοια του «αναζητούντος εργασία», δηλαδή του προσώπου που είναι ικανό, διαθέσιμο και πρόθυμο να αναλάβει εργασία και προχωρεί σε συγκεκριμένες ενέργειες προς τον σκοπό αυτό.
Μέχρι τώρα, παρατηρούνταν το φαινόμενο να παραμένουν στα μητρώα ανεργίας εγγεγραμμένα πρόσωπα τα οποία είτε δεν ενδιαφέρονται να αναζητήσουν εργασία είτε ήταν απρόθυμα να προχωρήσουν σε κάποια σχετική ενέργεια.
Η άρνηση επί τρεις φορές κατάλληλης θέσης εργασίας, (λαμβάνοντας υπόψη ότι ως «κατάλληλη» ορίζεται η θέση που αντιστοιχεί στην επαγγελματική ιδιότητα, τις γνώσεις, τις δεξιότητες, τον τελευταίο μισθό και τον τόπο μόνιμης κατοικίας του ανέργου και την οποία έχουν συναποφασίσει ο άνεργος και ο εργασιακός σύμβουλος) και η άρνηση συμμετοχής σε δράση κατάρτισης, είναι εκφάνσεις αυτού ακριβώς του φαινομένου που επιχειρείται να αναστραφεί. Είναι πράγματι αδικαιολόγητο, όταν κάποιος είναι άνεργος και του προσφέρεται μία δουλειά με βάση το εργασιακό του προφίλ, τα χαρακτηριστικά που ο ίδιος έχει δηλώσει, αντίστοιχη του τελευταίου μισθού του και στον τόπο κατοικίας του, εκείνος να αρνείται όχι μία, αλλά τρεις φορές!
Οι σχετικές ρυθμίσεις που ενεργοποιούνται τώρα, αποσκοπούν στην πρόληψη φαινομένων κατάχρησης από αυτούς που δεν ψάχνουν δουλειά και βασίζονται ως έναν βαθμό στον νόμο 1545/1985. Επιπλέον, απόφαση του ΔΣ του ΟΑΕΔ του Μαρτίου 2018, μεταξύ άλλων, ορίζει ως υποχρεώσεις των ανέργων να αναζητούν ενεργά εργασία, να συναινούν σε κατάλληλες θέσεις εργασίας, να συνεργάζονται με τον εργασιακό σύμβουλο και να συμμετέχουν σε προγράμματα κατάρτισης.
Οι ρυθμίσεις αυτές, άλλωστε, βασίζονται στις αντίστοιχες πρακτικές των υπηρεσιών απασχόλησης ευρωπαϊκών χωρών, όπως η Αυστρία, το Βέλγιο, η Δανία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιρλανδία, η Νορβηγία και η Σουηδία.
9. Μπορεί, δηλαδή, να διαγραφεί κάποιος από το Μητρώο, ενώ του προτείνονται θέσεις που δεν έχουν καμία σχέση με την προϋπηρεσία και τις δυνατότητές του;
Όχι. Ορίζεται ρητά ότι οι θέσεις που προτείνονται είναι «κατάλληλες» και ως κατάλληλη ορίζεται η θέση που αντιστοιχεί στην επαγγελματική ειδικότητα, στις γνώσεις, δεξιότητες, ικανότητες, στα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, στους επαγγελματικούς στόχους και στον τόπο μόνιμης κατοικίας του αναζητούντος εργασία.
Όλα αυτά περιγράφονται στο Ψηφιακό Ατομικό Σχέδιο Δράσης, το οποίο αποτελεί προϊόν συνεργασίας και συμφωνίας ανάμεσα στον εργασιακό σύμβουλο και τον εγγεγραμμένο στο Μητρώο ΔΥΠΑ.