Η πρόσφατη συμφωνία για την εξαγορά της εταιρείας τροφίμων Kellanova από τη Mars δημιουργεί προϋποθέσεις για πιθανό νέο γύρο τέτοιων μεγάλων ντιλ στον κλάδο των πολυεθνικών τροφίμων.
Πολλοί καταναλωτές από Ευρώπη έως ΗΠΑ έχουν αρχίσει να μειώνουν σημαντικά τις δαπάνες
Με τέτοιες δυνητικές συνέργειες εταιρείες τροφίμων κυρίως από τις ΗΠΑ, αλλά με δραστηριότητα στην Ευρώπη και σε κάθε άλλη γωνιά του κόσμου, υπολογίζουν να μειώσουν το λειτουργικό τους κόστος, να διευρύνουν την γκάμα των προσφερόμενων προϊόντων και – τελικά – να ωφελήσουν ακόμη περισσότερο οικονομικά το βασικό κοινό στο οποίο θέλουν κυρίως να απευθύνονται: τους μετόχους.
Η τάση αυτή για ντιλ ευνοείται από το γεγονός ότι η αύξηση των πωλήσεων των τροφίμων τέτοιων πολυεθνικών έχει αρχίσει να μειώνεται λόγω του πληθωρισμού που επηρεάζει σημαντικά τα πορτοφόλια των νοικοκυριών. Πολλοί καταναλωτές από την Ευρώπη έως τις ΗΠΑ έχουν αρχίσει να μειώνουν σημαντικά τις δαπάνες, είτε αγοράζοντας λιγότερο είτε στρεφόμενοι σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Ευνοϊκές συνθήκες
Η μείωση αυτή στον ρυθμό αύξησης πωλήσεων και οι ευνοϊκές μετοχικές και άλλες αποτιμήσεις πολλών πολυεθνικών τροφίμων κάνουν αναλυτές και οικονομολόγους του κλάδου να μιλάνε για ευνοϊκές συνθήκες για τέτοια ντιλ, δείχνει έρευνα της «Wall Street Journal».
Ηταν τη δεκαετία του 2000 που υπήρξαν πάλι τέτοιες εταιρικές και καταναλωτικές συνθήκες οι οποίες επέτρεψαν να πραγματοποιηθούν μεγαντίλ στον κλάδο. Οι συμφωνίες αυτές είχαν αλλάξει τις ισορροπίες στις μάρκες εταιρειών τροφίμων, διαμορφώνοντάς τες όπως τις ξέρουμε σήμερα. Τότε η General Mills είχε αγοράσει την Pillsbury. Σήμερα έχει στα ράφια των καταστημάτων μάρκες όπως οι Häagen-Dazs, Cheerios, Wheaties, Chex, Lucky Charms, Trix, Cocoa Puffs, Yoplait, Pillsbury και άλλες. Επίσης η Philip Morris ως ιδιοκτήτρια της Kraft Foods είχε εξαγοράσει τη Nabisco Holdings.
Γίγαντες των τροφίμων όπως η Kellanova αντιμετωπίζουν μειωμένους όγκους πωλήσεων επειδή οι καταναλωτές διστάζουν να βάλουν πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη μετά τις διαδοχικές και αυξήσεις στις τιμές στα ράφια των σουπερμάρκετ και άλλων καταστημάτων. Από τους γίγαντες Kraft Heinz μέχρι τη Mondelez οι εταιρείες πλέον ανεβάζουν τις τιμές με πιο χαμηλούς ρυθμούς, κάνουν εκπτώσεις και παρουσιάζουν νέα προϊόντα σε μια προσπάθεια να κερδίσουν ξανά απογοητευμένους πελάτες.
Η αγορά φαίνεται να έχει ήδη ζεσταθεί για νέες συμφωνίες στα τρόφιμα, αναφέρουν οι προβλέψεις της «WSJ». Τους τελευταίους μήνες η Kraft Heinz εξέταζε πιθανή πώληση της μάρκας χοτ ντογκ και μπέικον Oscar Μayer, δείχνουν στοιχεία της «WSJ». Η εταιρεία παραγωγής για σούπες και σνακ, η Campbell Soup, φέτος εξαγόρασε στη Sovos Brands που ειδικεύεται σε σάλτσες για ζυμαρικά. Η Kellogg επίσης εξαγόρασε την Keebler Foods.
Με την εξαγορά της Kellanova η Mars προσέθεσε τα Pringles δίπλα στα M&M’s στα «δικά της» ράφια των καταστημάτων, ενώ η συμφωνία των 36 δισεκατομμυρίων δολαρίων διαφοροποιεί το χαρτοφυλάκιο της Mars από προϊόντα σοκολάτας. Η Kellanova είχε δημιουργηθεί το 2023 από τη διάσπαση της Kellogg. Πρόσφατα η Kellanova είχε δει την ιδιωτική ετικέτα να πλήττει το μερίδιο αγοράς της για δημητριακά στην Ευρώπη και σε άλλες περιοχές. Η εταιρεία πουλάει μεταξύ άλλων στη Γηραιά Ηπειρο δημητριακά όπως Smacks, Frosties και Coco Pops.
Οι τιμές των τροφίμων στις Ηνωμένες Πολιτείες αυξήθηκαν περίπου κατά 25% από το 2019 έως το 2023, πολύ περισσότερο από άλλες κατηγορίες όπως η στέγαση και η ιατρική περίθαλψη, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Γεωργίας των ΗΠΑ που επικαλείται το Reuters.
Οι καταναλωτές στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη – οι πιο μεγάλες αγορές για τις εταιρείες τροφίμων – αναζητούν πλέον φθηνότερες εναλλακτικές λύσεις ή εγκαταλείπουν γνωστές μάρκες για φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Premium έκδοση «Τα ΝΕΑ»